Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2024 (NIEUW)



In editie 2024 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2023. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2024 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2024 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Wegcode wijzigt voor vrachtwagens, autocars en landbouwvoertuigen op 1 april

Nieuws - 05/03/2018
-
Auteur 
Ivan Bruggeman


Op 1 april 2018 treedt een reeks wijzigingen in de Wegcode in werking. De wijzigingen slaan grotendeels op het gebruik van snelwegen door zware voertuigen, zoals vrachtwagens, autobussen, autocars en landbouwvoertuigen. Het inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2-wegen buiten de bebouwde kom wordt op 1 januari 2019 geschrapt.

100 km/u voor autocars op autosnelwegen

De maximale toegelaten snelheid op autosnelwegen voor autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en met een snelheidsbegrenzer tot 100 km/u, wordt verhoogd van 90 km/u naar 100 km/u. Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegcode wordt onder ‘autocar’ voortaan verstaan: ‘elk voor het vervoer van uitsluitend zittende passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig, met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend’.

De maximale toegelaten snelheid op autosnelwegen voor autocars die niet aan die vereisten voldoen en voor autobussen blijft beperkt tot 90 km/u. Onder een ‘autobus’ wordt voor de toepassing van de bepalingen van de Wegcode voortaan verstaan: ‘elk voor het vervoer van zittende en staande passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig, met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend’.

Snelheidsplaat ‘100’

De voertuigen die vanaf 1 april 100 km/u mogen rijden op autosnelwegen, moeten uitgerust zijn met een snelheidsplaat met de vermelding '100' in plaats van '90'. Voor de overige voertuigen blijft de snelheidslimiet van 90 km/u van toepassing. Daarom moeten zij uitgerust zijn met een snelheidsplaat ‘90’. Merk op dat autocars nog een tweede snelheidsplaat moeten dragen, namelijk '75'. Dat is de maximumsnelheid 'volgens de aard van het voertuig' die geldt op andere wegen dan de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen. 



De snelheidsplaat, die het verkeersbord C43 moet afbeelden, moet aan volgende specificaties voldoen: een middellijn van 0,21 m, een rode boord van 0,03 m breed zijn, cijfers van 0,07 m hoog, 0,045 m breed en de trekken ervan 0,01 m dik. De rode rand van de schijf moet van reflecterende producten voorzien zijn.

Landbouwvoertuigen verboden op autosnelwegen

De toegang tot de autosnelwegen was al langer verboden aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken. In het verleden was er geen enkel landbouwvoertuig dat een dergelijke snelheid ‘wettelijk gezien’ kon behalen. Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegcode wordt een ‘landbouwvoertuig’ voortaan omschreven als ‘elk landbouw- of bosbouwvoertuig op wielen of rupsbanden moet worden verstaan, met motor, ten minste twee assen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet minder dan 6 km/u, dat voornamelijk voor tractiedoeleinden is bestemd en in het bijzonder is ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde verwisselbare uitrustingsstukken die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, of voor het trekken van aanhangwagens of uitrustingsstukken voor de land- of bosbouw; het kan aangepast zijn om een lading te vervoeren voor landbouw- of bosbouwdoeleinden en kan zijn uitgerust met één of meer zitplaatsen voor passagiers’.

Als gevolg van de eerdere omzetting van de Verordening 167/2013 in de Belgische reglementering zijn er nu wel landbouwvoertuigen die ‘wettelijk gezien’ gezien een snelheid van 70 km/u kunnen bereiken. De invoering van het toegangsverbod op autosnelwegen was bijgevolg noodzakelijk voor deze voertuigen.

Inhaalverbod bij neerslag geldt niet meer voor autobussen en autocars

Het inhaalverbod ten opzichte van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen bij neerslag –  op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm – is niet langer van toepassing voor bestuurders van autobussen en autocars. 

Voor bestuurders van voertuigen en slepen bestemd voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton blijft voornoemd inhaalverbod echter wel van toepassing. De afwijking op dit verbod, nl.  bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, of bij het inhalen van landbouwvoertuigen, blijft eveneens van kracht.

Onderborden met tijdsbeperking voortaan ook zwart op wit

Momenteel kunnen vermeldingen die een tijdsbeperking aanduiden op onderborden, enkel in het wit op een blauwe achtergrond  aangebracht worden. Door de wijziging van de Wegcode kan het opschrift voortaan ook in het zwart op een witte achtergrond voorkomen. Beide combinaties zijn dus mogelijk.

         

Aanduiding gebruik spitsstroken ook mogelijk met rijstrooksignalisatie

Het gebruik van spitsstroken kon tot nog toe alleen geregeld worden door verkeerslichten die boven de rijstroken of andere delen van de openbare weg aangebracht zijn. Vanaf 1 april kan het verkeer op spitsstroken ook geregeld worden met rijstrooksignalisatie. Wanneer een verbodsbord (bv. het verkeersbord C3) geplaatst is boven een pechstrook, of wanneer gebruik is gemaakt van verkeersborden F89 en F91, geldt de aanwijzing die door het bord gegeven wordt, alleen voor die pechstrook.

 Verkeer op de spitsstrook toegelatenVerkeer op de spitsstrook verboden
Verkeersbord C3 aangebracht boven de spitsstrook
 

Verkeersbord F89

Verkeersbord F91

Inhaalverbod voor vrachtwagens weer aangeduid met verkeersborden

In België is er buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, een inhaalverbod van kracht voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een MTM van meer dan 3,5 ton en dit ten opzichte van een gespan, een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen. Dit verbod werd bepaald in een verkeersregel. Die verkeersregel wordt op 1 januari 2019 opgeheven. Indien de wegbeheerder nog een inhaalverbod wil opleggen op deze wegen, zal hij van dan af gebruik moeten maken van het verkeersbord C39.

 C39       F107       F109

De verkeersborden F107 en F109, die – in afwijking van het inhaalverbod – aanduiden waar inhalen voor die voertuigen wel toegelaten is, worden op 1 januari 2019 ook opgeheven. Hiermee keert België terug naar de situatie van vóór 1 januari 2008, die ook aansluit bij de situatie in de ons omringende landen.

Bron: Koninklijk besluit van 10 februari 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (BS 5 maart 2018).

Extra informatie:
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 1 december 1975 tot vaststelling van de kenmerken van bepaalde schijven, bebakeningen, en platen die voorgeschreven zijn door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
- Extra indexletter in typegoedkeuring land- en bosbouwtrekkers geeft toegelaten snelheid aan, nieuwsbericht van 26 oktober 2017