Op 1 september 2026 wordt de huidige ‘Wegcode’ vervangen door een gemoderniseerde ‘Code van de openbare weg’. De 3 gewesten zullen deze nieuwe federale code aanvullen met een eigen regionaal verkeersreglement. Het Brusselse reglement – ‘de Brusselse Code van de openbare weg’ is op 30 september 2024 in het Belgisch Staatsblad verschenen. Weggebruikers in het Brussels gewest zullen dus in de toekomst met de verkeersregels uit beide codes moeten rekening houden.
Toepassingsgebied
De Brusselse Code van de openbare weg is van toepassing binnen het Brussels gewest voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan.
Inhoud
De Brusselse Code van de openbare weg bevat de regels en voorschriften die gelden voor het gebruik van de openbare wegen in het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Het gaat om een aanvulling op de federale Code van de openbare weg en bevat de elementen waarvoor het gewest bevoegd is (zoals het parkeerbeleid en regels m.b.t. snelheidsbeperkingen). De Brusselse regering heeft heel wat van de bestaande verkeersregels geactualiseerd en aangepast aan de hedendaagse mobiliteitscontext. Zo bevat de code nieuwe bepalingen om de veiligheid van kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers, fietsers, en gebruikers van elektrische steps, te verbeteren.
De code bevat algemene verkeersregels, waaronder voorrangsregels, snelheidsbeperkingen en het gebruik van verkeerssignalen. Daarnaast specificeert het de parkeerregels, gaande van parkeerzones over parkeerregels voor elektrische voertuigen en laadpalen en sancties voor foutparkeren.
Er is extra aandacht voor kwetsbare weggebruikers (zoals voetgangers, fietsers en steppers) en risicogroepen (zoals kinderen, ouderen en personen met een beperkte mobiliteit), met op tal van punten verstrengingen en aanpassingen aan de hedendaagse mobiliteitscontext. Denk aan specifieke bepalingen voor gebruikers van elektrische deelsteps, enz. De code promoot duurzame vervoersopties en voorziet maatregelen om die vormen van mobiliteit te ondersteunen (fietsinfrastructuur, laadpalen voor elektrische auto’s, enz.).
De code omvat ook voorschriften over de inrichting en het onderhoud van de openbare wegen (bijvoorbeeld de breedte van de rijstroken, de aanleg van fietspaden en de installatie van verkeerslichten) en over aanpassingen van de wegomstandigheden (bijvoorbeeld in geval van wegenwerken).
Tot slot zijn er specifieke bepalingen voor voertuigen van hulpdiensten en het openbaar vervoer en handhavingsregels (boetes en sancties voor verkeersovertredingen zoals te snel rijden, foutparkeren, en het niet respecteren van de voorrangsregels).
Structuur
De Brusselse Code van de openbare weg is als volgt opgebouwd:
• | HOOFDSTUK 1. — Algemene bepalingen - | Afdeling 1. — Bepalingen | - | Afdeling 2. — Toepassingsgebied | - | Afdeling 3. — Bevoegde personen | - | Afdeling 4 — Bevelen van de bevoegde personen | - | Afdeling 5 — Aanwijzingen van signaalgevers |
|
• | HOOFDSTUK 2 — Algemene regels voor het gebruik van de openbare weg - | Afdeling 1 — Algemene gedragsregels voor de weggebruikers | - | Afdeling 2. — Snelheidsbeperkingen | - | Afdeling 3 — Inhaalverbod | - | Afdeling 4 — Verkeer op autosnelwegen en autowegen |
|
• | HOOFDSTUK 3 — Parkeren - | Afdeling 1 — Beperkte parkeertijd | - | Afdeling 2 — Betalend parkeren | - | Afdeling 3 — Voorbehouden parkeerplaatsen voor houders van een bewonerskaart of een parkeerkaart voor autodelen | - | Afdeling 4 — Elektronische toezicht | - | Afdeling 5 — Gebruik van een wielklem |
|
• | HOOFDSTUK 4 — Lading - | Afdeling 1 — Lading van voertuigen | - | Afdeling 2 — Uitzonderlijk vervoer | - | Afdeling 3 — Allerhande bepalingen |
|
• | HOOFDSTUK 5 — Technische voorschriften betreffende motorvoertuigen en de aanhangwagens ervan - | Afdeling 1 — Drijfwerk, lawaai, rook | - | Afdeling 2 — Banden |
|
• | HOOFDSTUK 6 — Slotbepalingen |