De verstrenging van de Brusselse lage emissie-zone (LEZ) komt er pas op 1 januari 2027. En dus niet op 1 januari 2025 zoals initieel gepland. Een van de redenen voor het uitstel is de coronapandemie en de economische gevolgen daarvan. Heel wat kwetsbare mensen zouden op dit moment de middelen niet hebben om een milieuvriendelijke wagen aan te kopen die aan de emissie-eisen voldoet.
Normaalgezien zouden voertuigen die voldoen aan de Euro 5-norm voor diesel en Euro 2-norm voor benzine vanaf 1 januari 2025 niet meer welkom zijn in de Brusselse LEZ. Door het huidige uitstel mogen ze nog 2 jaar langer rondrijden tot en met 31 december 2026.
De eigenaren van de betrokken voertuigen zullen via nummerplaatherkenning op de hoogte worden gesteld van de datum waarop hun voertuig niet langer is toegestaan in de zone, de gevolgen van het rijden met een niet-toegelaten voertuig, en de begeleidende maatregelen die genomen zullen worden.
In werking: 1 januari 2025.
Bron: 17 oktober 2024. - Ordonnantie dat ertoe strekt de uitvoeringsdatum van de volgende fase van de lage-emissiezone (LEZ) vast te stellen op 1 januari 2027,BS 22 oktober 2024, bl. 123079.