* De ANPR-camera's die de kilometerheffing voor vrachtwagens controleren, niet meegerekend. Er zijn al concrete plannen om ANPR-camera's voor bijkomende trajectcontroles te installeren op twee snelwegen: op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee. Ook op de gewestwegen zullen er de komende jaren nog een pak ANPR-camera's bij komen. Die zullen ingezet worden om geseinde, niet-gekeurde en niet-verzekerde voertuigen op te sporen, maar ook voor trajectcontrole. In het najaar van 2015 verklaarde Weyts in een antwoord op een parlementaire vraag dat er een prioriteinlijst was opgemaakt van 26 locaties op gewestwegen. Op die plaatsen zou een ANPR-installatie kunnen komen die deels gefinancierd wordt door het gewest en deels door de lokale overheid.
Zes types installaties In een andere parlementaire vraag geeft de minister meer toelichting bij de functie van de ANPR-camera’s op de autosnelwegen. Hij onderscheidt zes verschillende types. Veel camera’s (type 1; 51 exemplaren) hebben een louter verkeerskundige functionaliteit. Ze zijn dus “ontworpen en gebouwd voor inwinning van herkomst-bestemminggegevens en reistijdinformatie ten behoeve van het Vlaams verkeerscentrum”. Er zijn ook ANPR-camera’s opgehangen voor trajectcontroles (type 4; 33 camera's, allemaal in Oost-Vlaanderen) en als onderdeel van Weigh In Motion-installaties (type 2; 31 camera’s). Bij WIM-controles worden vrachtwagens al rijdend op de snelweg gewogen. Wordt daarbij mogelijke overlading vastgesteld, dan kunnen ze verderop uit het verkeer gehaald worden voor een exacte weging op een geijkte weegbrug. Andere camera’s (type 3; 18) controleren de tussenafstanden van vrachtwagens of hebben een hoofdzakelijk politionele functionaliteit (type 6; 12 camera’s, allemaal in Limburg).
Daarnaast zijn er op 20 locaties ook nog ANPR-camera’s opgehangen om vanaf 1 april de kilometerheffing voor vrachtwagens te kunnen controleren (type 5). Daarbij hangt er boven elke rijstrook en boven de pechstrook een camera. In totaal gaat het dus om meer 100 ANPR-camera's. “Dat zijn geen installaties van het Agentschap Wegen en Verkeer, wel van Viapass”, verduidelijkt Weyts. Viapass is de instelling die het systeem van kilometerheffing voor de drie gewesten beheert.
Beperkte blacklist-functionaliteiten De meeste ANPR-camera’s op de gewest- en snelwegen zijn aanvankelijk geïnstalleerd met één specifiek doel, zoals de monitoring van verkeersstromen, WIM- of trajectcontrole. Daardoor hebben ze slechts beperkte tot geen ‘blacklist’-functionaliteiten. De camera’s kunnen dus niet ingezet worden voor continue screening van geseinde, niet-gekeurde of niet-verzekerde voertuigen. “Deze politionele functionaliteiten werden in de betrokken contracten initieel niet voorzien”, aldus de minister. Hij wijst er wel op dat in het kader van een gerechtelijk onderzoek te allen tijde specifieke data opgevraagd kunnen worden indien ze beschikbaar zijn.
Aanpassing aan bestaande ANPR-camera's Tegelijk geeft hij aan dat er volop gewerkt wordt aan aanpassingen aan de bestaande ANPR-camera’s zodat binnenkort meer camera’s ingezet kunnen worden voor politionele functionaliteiten. De aanpassingen die moeten gebeuren, zijn afhankelijk van het type installatie. Voor de camera’s van type 1 (louter verkeerskundig) en 3 (controle tussenafstanden vrachtwagens) bevindt de ‘inkoppeling’ zich al in de testfase. Voor type 2 (WIM-camera’s) zijn contractuele aanpassingen noodzakelijk voordat de leverancier de nodige technische wijzigingen kan uitvoeren. Die wijzigingen zouden tegen het najaar rond moeten zijn. Voor type 4 (trajectcontrole) is een aanpassing van de modelgoedkeuring nodig. De gesprekken met de fabrikant moeten daarvoor nog worden opgestart. De camera-installaties van type 5 zijn specifiek ontworpen voor de kilometerheffing van vrachtwagens. Ze controleren daarom ook exclusief vrachtwagens met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht (MTT) van meer dan 3,5 ton. “Ik sta open voor een aanpassing, maar je kunt je afvragen of het sop de kool waard is”, zei Weyts daarover tijdens een vergadering van de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken. Bij de type 6-camera’s zijn de politionele functionaliteiten voorzien.
Camerawet De minister merkt nog op dat de bestaande installaties na de nodige technische aanpassingen “bijkomende politionele finaliteiten krijgen. Dit impliceert dat voor deze installaties de camerawet van toepassing wordt. De gebruikers en de exploitanten van deze finaliteiten - de politiediensten - zullen de adviezen en de akkoorden moeten inwinnen die volgens de camerawet worden opgelegd. De stand van zaken hiervan voor elk van de opgelijste locaties is niet gekend bij het Agentschap Wegen en Verkeer.”
Bron:
- Vraag van parlementslid Peter Van Rompuy over ‘ANPR-camera's - Stand van zaken’ (
nr. 445) en vraag van parlementslid Tom Van Grieken over ‘ANPR-camera's - Inzetbaarheid in strijd tegen criminaliteit en terrorisme’ (
nr. 443) aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts, antwoorden verschenen op de website van het Vlaams parlement op 7 maart 2016.
- Vraag van parlementslid Björn Rzoska over ‘de verkeersveiligheid op autosnelwegen’ (
nr. 686) aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts, beantwoord in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken op 16 januari 2016.
- Vraag van parlementslid Björn Rzoska over 'Trajectcontroles - Stand van zaken' (
nr. 1452) aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts, antwoord verschenen op de website van het Vlaams parlement op 13 oktober 2015.