Verkeersagressie boezemt ons steeds meer angst in. Uit de Europese barometer verantwoord rijgedrag 2015 blijkt dat 85% van de Belgische chauffeurs vreest voor agressief gedrag van andere bestuurders. Dat is 3% meer dan vorig jaar. Niet helemaal onlogisch aangezien we ook heel wat meer asociaal rijgedrag vertonen. Zowel op rechts inhalen op de autosnelweg (+4%) en onnodig claxonneren (+1%) als op bewust bumperkleven (+2%) scoren we hoger.
De cijfers zijn het resultaat van een online-enquête naar het rijgedrag in 10 Europese landen van marktonderzoeksbureau Ipsos, tussen 9 en 19 januari 2015. Er waren 10.047 respondenten, waarvan 1.007 Belgen. De Franse Stichting VINCI Autoroutes voor verantwoord rijgedrag maakte de resultaten op 12 februari bekend op zijn website. U vindt ook meer informatie op de website van de BIVV. http://www.bivv.be/nl/pers/persberichten
Uit de bevraging blijkt ook dat we onszelf best goede chauffeurs vinden. Belgen geven zichzelf een score van 7,8/10. Toch lappen we de verkeersregels steeds vaker aan onze laars:
- 94% van de bevraagde Belgen geeft toe weleens te snel te rijden (86% in 2014);
- 68% remt niet af bij werkzaamheden (61% in 2014);
- 62% vergeet zijn richtingaanwijzer te gebruiken (42% in 2014);
- 58% houdt onvoldoende afstand (51% in 2014);
- 59% gebruikt de middelste rijstrook van de snelweg terwijl de rechterrijstrook vrij is (56% in 2014);
- 18% vergeet zijn veiligheidsgordel vast te maken (idem 2014).
Een trend die trouwens ook de chauffeurs uit de andere EU-landen blijken te volgen.
Verontrustende cijfers ook voor alcohol achter het stuur, mobiel bellen en vermoeidheid. Bijna de helft van de chauffeurs (48%) kruipt vermoeid achter het stuur. Dat is 6% meer dan in 2014. Ook telefoneren zonder handsfree kit zorgt dit jaar voor hogere cijfers: in totaal gaat het om 32% van de bevraagde Belgen. Vorig jaar was dit nog 28%.
Tot slot geeft een vierde van de Belgische automobilisten toe wel eens te rijden onder invloed van alcohol, een status quo met vorig jaar. Opvallend is daarbij echter dat we onze persoonlijke alcoholgrens op 2,7 promille leggen, veel hoger dan wettelijk is toegestaan. Alleen Grieken leggen die grens nog hoger, op 3 promille.
Bron:
Europese barometer verantwoord rijgedrag 2015, VINCI Autoroutes, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, 12 februari 2015. U vindt ook meer informatie op de website van de BIVV.