Op 1 september 2026 wordt de ‘Wegcode’ vervangen door een gemoderniseerde ‘Code van de openbare Weg’. Die houdt rekening met de hedendaagse mobiliteitsgewoonten, wil alle weggebruikers een eerlijke plaats geven op de openbare weg, de verkeersveiligheid verbeteren en actieve mobiliteit bevorderen. Een bijzondere hervorming die intussen 20 jaar in de pipeline zit.
De nieuwe code is op 20 september 2024 in het Belgisch Staatsblad verschenen. Ongeveer 2 jaar voordat de bepalingen in werking treden. Dit geeft alle betrokken overheden, instanties en organisaties de tijd om de nodige aanpassingen te doen.
Structuur
De ‘Code van de openbare weg’ is als volgt opgebouwd:
• | HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen - | Afdeling 1. — Toepassingsgebied | - | Afdeling 2. — Definities |
|
• | HOOFDSTUK 2. — Bevoegde personen en signaalgevers |
• | HOOFDSTUK 3. - Regels voor het gebruik van de openbare weg - | Afdeling 1. - Algemene gedragsregels voor de weggebruikers | - | Afdeling 2. - Bestuurders | - | Afdeling 3. — Algemene regels betreffende de plaats op de openbare weg | - | Afdeling 4. — Regels in verband met het stilstaan en het parkeren | - | Afdeling 5. — Gedragsregels op specifieke weggedeelten | - | Afdeling 6. — Gedragsregels van specifieke weggebruikers en het gedrag hiertegenover |
|
• | HOOFDSTUK 4. — Zitplaatsen en veiligheidsuitrusting |
• | HOOFDSTUK 5. — Gebruik van de lichten, geluidstoestellen en andere systemen |
• | HOOFDSTUK 6. — Bijzondere omstandigheden |
• | HOOFDSTUK 7. — Diverse en afwijkende bepalingen |
• | HOOFDSTUK 8. — Verkeerstekens - | Afdeling 1. — Algemeen | - | Afdeling 2. — De verkeerslichten | - | Afdeling 3. — Verkeersborden | - | Afdeling 4. — Wegmarkeringen |
|
• | HOOFDSTUK 9. — Borden op voertuigen |
• | HOOFDSTUK 10. — Rijwielen, hun aanhangwagens, voortbewegingstoestellen en gespannen - | Afdeling 1. — Uitrusting en afmetingen van rijwielen en hun aanhangwagens | - | Afdeling 2. — Uitrusting en afmetingen van voortbewegingstoestellen | - | Afdeling 3. — Uitrusting en afmetingen van gespannen |
|
De wetgever kiest bewust voor een meer beknopte, coherente tekst, eenvoudiger en beter leesbaar dan de huidige Wegcode. Het is immers de bedoeling dat elke weggebruiker, ongeacht zijn achtergrond of leeftijd, begrijpt wat de regels zijn en wat er van hem of haar in welke omstandigheden verwacht wordt. Iedereen moet snel de benodigde informatie in de code kunnen terugvinden op de plaats waar men verwacht die te vinden. Met die doelstelling voor ogen zijn heel wat bepalingen in de nieuwe code geordend volgens ‘gebruikerscategorieën’ en zijn andere regels die voorheen verspreid waren gehergroepeerd of samengebracht.
Vernieuwde verkeersregels
De code bevat ook heel wat nieuwe en vernieuwde verkeersregels vanuit de insteek rekening te houden met de hedendaagse mobiliteitsgewoonten, actuele bezorgdheden rond veiligheid, duurzame mobiliteit, de internationale context, enz.
Zo zijn er tal van aanpassingen aan de verkeersregels die gelden voor voetgangers, fietsers, speedpedelecs, bromfietsen klasse B, motorfietsen en auto’s.
Daarnaast zijn de verkeersborden gemoderniseerd. Het gros van de borden is aangepast zodat ze in overeenstemming zijn met het recent bijgewerkte Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens, zichtbaarder, duidelijker en genderneutraal zijn. Belangrijkste verschillen: het gebruik van nieuwe, meer eenvoudige symbolen, de toevoeging van een witte contrastrand rond de gevaarsborden en verbodsborden en het weglaten van blauwe onderborden. De Code van de openbare weg bevat ook een aantal nieuwe verkeersborden, zoals het nieuwe ‘gevaarsbord A18. Mist’ en ‘A.24. Plaats waar veel ruiters komen’. Er zijn ook nieuwe symbolen geïntroduceerd, zoals ‘P.3. Bakfiets’ en er is een nieuwe categorie verkeersborden ‘De verkeersborden met bijzondere voorschriften’. Deze categorie omvat borden die zones aangeven waar specifieke regels gelden m.b.t. snelheid en parkeren (denk aan schoolomgevingen).