Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2024 (NIEUW)



In editie 2024 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2023. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2024 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2024 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Code van de openbare weg die vanaf september 2026 Wegcode vervangt in Staatsblad verschenen

Nieuws - 23/09/2024
-
Auteur 
Droits Quotidiens Legal Design


Op 1 september 2026 wordt de ‘Wegcode’ vervangen door een gemoderniseerde ‘Code van de openbare Weg’. Die houdt rekening met de hedendaagse mobiliteitsgewoonten, wil alle weggebruikers een eerlijke plaats geven op de openbare weg, de verkeersveiligheid verbeteren en actieve mobiliteit bevorderen. Een bijzondere hervorming die intussen 20 jaar in de pipeline zit.
De nieuwe code is op 20 september 2024 in het Belgisch Staatsblad verschenen. Ongeveer 2 jaar voordat de bepalingen in werking treden. Dit geeft alle betrokken overheden, instanties en organisaties de tijd om de nodige aanpassingen te doen.
Structuur
De ‘Code van de openbare weg’ is als volgt opgebouwd:
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen
-
Afdeling 1. — Toepassingsgebied
-
Afdeling 2. — Definities
HOOFDSTUK 2. — Bevoegde personen en signaalgevers
HOOFDSTUK 3. - Regels voor het gebruik van de openbare weg
-
Afdeling 1. - Algemene gedragsregels voor de weggebruikers
-
Afdeling 2. - Bestuurders
-
Afdeling 3. — Algemene regels betreffende de plaats op de openbare weg
-
Afdeling 4. — Regels in verband met het stilstaan en het parkeren
-
Afdeling 5. — Gedragsregels op specifieke weggedeelten
-
Afdeling 6. — Gedragsregels van specifieke weggebruikers en het gedrag hiertegenover
HOOFDSTUK 4. — Zitplaatsen en veiligheidsuitrusting
HOOFDSTUK 5. — Gebruik van de lichten, geluidstoestellen en andere systemen
HOOFDSTUK 6. — Bijzondere omstandigheden
HOOFDSTUK 7. — Diverse en afwijkende bepalingen
HOOFDSTUK 8. — Verkeerstekens
-
Afdeling 1. — Algemeen
-
Afdeling 2. — De verkeerslichten
-
Afdeling 3. — Verkeersborden
-
Afdeling 4. — Wegmarkeringen
HOOFDSTUK 9. — Borden op voertuigen
HOOFDSTUK 10. — Rijwielen, hun aanhangwagens, voortbewegingstoestellen en gespannen
-
Afdeling 1. — Uitrusting en afmetingen van rijwielen en hun aanhangwagens
-
Afdeling 2. — Uitrusting en afmetingen van voortbewegingstoestellen
-
Afdeling 3. — Uitrusting en afmetingen van gespannen
De wetgever kiest bewust voor een meer beknopte, coherente tekst, eenvoudiger en beter leesbaar dan de huidige Wegcode. Het is immers de bedoeling dat elke weggebruiker, ongeacht zijn achtergrond of leeftijd, begrijpt wat de regels zijn en wat er van hem of haar in welke omstandigheden verwacht wordt. Iedereen moet snel de benodigde informatie in de code kunnen terugvinden op de plaats waar men verwacht die te vinden. Met die doelstelling voor ogen zijn heel wat bepalingen in de nieuwe code geordend volgens ‘gebruikerscategorieën’ en zijn andere regels die voorheen verspreid waren gehergroepeerd of samengebracht.
Vernieuwde verkeersregels
De code bevat ook heel wat nieuwe en vernieuwde verkeersregels vanuit de insteek rekening te houden met de hedendaagse mobiliteitsgewoonten, actuele bezorgdheden rond veiligheid, duurzame mobiliteit, de internationale context, enz.
Zo zijn er tal van aanpassingen aan de verkeersregels die gelden voor voetgangers, fietsers, speedpedelecs, bromfietsen klasse B, motorfietsen en auto’s.
Daarnaast zijn de verkeersborden gemoderniseerd. Het gros van de borden is aangepast zodat ze in overeenstemming zijn met het recent bijgewerkte Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens, zichtbaarder, duidelijker en genderneutraal zijn. Belangrijkste verschillen: het gebruik van nieuwe, meer eenvoudige symbolen, de toevoeging van een witte contrastrand rond de gevaarsborden en verbodsborden en het weglaten van blauwe onderborden. De Code van de openbare weg bevat ook een aantal nieuwe verkeersborden, zoals het nieuwe ‘gevaarsbord A18. Mist’ en ‘A.24. Plaats waar veel ruiters komen’. Er zijn ook nieuwe symbolen geïntroduceerd, zoals ‘P.3. Bakfiets’ en er is een nieuwe categorie verkeersborden ‘De verkeersborden met bijzondere voorschriften’. Deze categorie omvat borden die zones aangeven waar specifieke regels gelden m.b.t. snelheid en parkeren (denk aan schoolomgevingen).
In werking
Het KB van 3 juni 2024 (en de Code van de openbare weg) treden in werking op 1 september 2026. De bestaande ‘Wegcode’ wordt opgeheven. Het besluit bevat wel een reeks overgangsbepalingen. De verkeerstekens bedoeld in de bestaande Wegcode worden tot 1 januari 2045 geacht dezelfde betekenis te hebben als de verkeerstekens uit de Code van de openbare weg. Al gelden hierop afwijkingen. Zo behouden de bestaande verkeersborden F17 en F18 hun betekening tot 1 januari 2027 en worden de bestaande verkeersborden F111 en F113 met een zonale geldigheid of met de vermelding ‘Fietsstraat’ tot 1 januari 2035 geacht dezelfde betekenis te hebben als de verkeerstekens uit de Code van de openbare weg.
Regionale reglementen
Nog even dit. Gezien de verdeling van de bevoegdheden op mobiliteitsgebied, wordt de federale ‘Code van de openbare weg’ aangevuld met ‘regionale reglementen’. Het is dus de bedoeling dat de 3 gewesten een eigen regionaal verkeersreglement opmaken. Die teksten moeten in samenhang worden gelezen met de federale Code. Voor het Vlaams gewest is dat werk intussen afgerond. Het Vlaams Verkeersreglement is ook op 20 september 2024 in het Belgisch Staatsblad verschenen.

Bron:  3 juni 2024. - Koninklijk besluit betreffende de Code van de openbare weg,BS 20 september 2024, bl. 108756.

Extra informatie: Wegcode.