Op 21 april 2023 verscheen het derde Verzameldecreet Mobiliteit en Openbare Werken van de huidige legislatuur. De Vlaamse decreetgever zorgt onder meer voor wijzigingen aan de Wegverkeerswet, de Wet Technische eisen voertuigen, het Decreet bijzonder wegtransport, het Scheepvaartdecreet- en Scheepvaartbegeleidingsdecreet en het Decreet Basisbereikbaarheid.
Wegverkeerswet (Hoofstuk 2)
Hoofdstuk 2 van het Verzameldecreet MOW III wijzigt de regels m.b.t. GAS-boetes voor beperkte snelheidsovertredingen in de Wegverkeerswet
(artikel 29quater):• afschrift van proces-verbaal
Artikel 29quater biedt steden en gemeenten de mogelijkheid om gemeentelijke administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen die worden begaan op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur. De procedure wordt nu op een aantal punten bijgestuurd voor meer efficiëntie en effectiviteit. En dat op vraag van de lokale besturen zelf. De oorspronkelijke tekst van artikel 29quater bepaald dat het proces-verbaal van overtreding aan de sanctionerend ambtenaar bezorgd moet worden en dat de sanctionerend ambtenaar dit proces-verbaal aan de overtreder overmaakt. Voortaan gaat het evenwel niet meer om het pv zelf, maar om een afschrift. Het originele pv blijft in handen van de vaststeller. Overtreders zullen nu dus met het afschrift op de hoogte worden gebracht van de overtreding die hun ten laste wordt gelegd en hoe ze in hun verdediging kunnen voorzien. Als degene aan wie een administratieve boete is opgelegd beroep aantekent bij de politierechtbank, beschikt de vaststeller nog over het originele proces-verbaal en kan dit origineel aan de rechtbank voorgelegd worden.
Een tweede element is dat voor buitenlandse overtreders het proces-verbaal mag vervangen worden door een informatiebrief zodat het proces-verbaal niet moet meegestuurd worden. Dat zorgt voor een minder zware werklast voor de sanctionerende ambtenaar.
Een derde wijziging is dat de huidige termijn van 30 dagen voor de sanctionerende ambtenaar om de verweermiddelen te beoordelen, op 90 dagen wordt gebracht zodat er meer tijd is.
Decreet Bijzonder wegtransport (Hoofdstuk 6)
Zo komt er een nieuwe definitie voor ‘langere en zwaardere sleep’ die alleen nog bepaald welke combinaties als langere en zwaardere voertuigen, in plaats van te verwijzen naar een afwijking op de maximale lengte. Het Decreet bijzonder wegtransport omschrijft een langere en zwaardere sleep voortaan als ‘een voertuigcombinatie die bestaat uit een trekkend voertuig, een tussenvoertuig en een getrokken voertuig en die wordt gebruikt in het kader van een proefproject LZV.
Daarnaast wordt de uitzondering op het verbod voor de LZV 's (langere en zwaardere vrachtwagens) om zich met een te lang, te breed, te hoog of te zwaar voertuig op de openbare weg te begeven, geschrapt. Tot slot is het niet meer vereist dat de asoverlading schade aan het wegdek berokkent om een inbreuk in aanmerking te kunnen nemen. Het feit dat het beschadigen van het wegdek een constitutief element van het misdrijf uitmaakt, heeft in het verleden voor veel discussie gezorgd. Om deze zeer tijdrovende discussies in de toekomst uit te sluiten, wordt de link met beschadiging van het wegdek geschrapt.
Verder zijn er wijzigingen aan bevoegdheidsregels. Het decreet mag geen diensten of personeelsleden van de Vlaamse overheid aanwijzen die met een bepaalde taak worden belast. Om die reden worden de woorden “het Agentschap Wegen en Verkeer” en “het Departement Mobiliteit en Openbare Werken” vervangen door “de dienst van de Vlaams administratie die zij aanwijst.
Decreet Havenkapiteinsdienst (Hoofdstuk 9)
Ook hoofdstuk 9 omvat voornamelijk aanpassingen van technische aard. Bij de opmaak van het Decreet m.b.t. de havenkapiteinsdienst in 2019 werd bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het scenario dat de havenkapitein, de haveninspecteur of havenagent zijn functie moet neerleggen door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Voortaan is hierbij niet meer vereist dat het neerleggen van de functie met het oog op pensionering moet worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering.
Scheepvaartdecreet (Hoofdstuk 10)
Hoofdstuk 9 bevat een aantal redactionele wijzigingen en correcties van foute verwijzingen in
het Scheepvaartdecreet.In werking: 1 mei 2023 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad). Met uitzondering van artikel 18 m.b.t. het Scheepvaartdecreet.