Overtredingen op verkeersbord C23 (toegangsverbod vrachtwagens) kunnen vanaf 1 oktober 2022 ook via ANPR-camera’s worden vastgesteld. Dat was tot nog toe niet wettelijk voorzien.
Verkeersbord C.23

Maar in de praktijk ook niet mogelijk. Verkeersbord C23 wordt immers met een onderbord geplaatst dat het verbod beperkt tot bestuurders van voertuigen ‘waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa’. En die massa in beladen toestand controleren, kan alleen door het voertuig te wegen. Handhaving kan dus alleen via menselijke vaststelling.
De federale wetgever komt echter met een oplossing. In de Wegcode vervangt hij de legende (of omschrijving) van verkeersbord C23 zodat niet langer verwezen wordt naar de massa in beladen toestand, maar naar de maximaal toegelaten massa. Die wijziging is evenwel het voorwerp van een ander besluit. Dat KB van 30 juli 2022 verscheen wel op dezelfde dag, 15 september 2022, in het Belgisch Staatsblad.
De legende van het verkeersbord C23 in
artikel 68 van de Wegcode leest voortaan als volgt: " Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa."
Door deze wijziging wordt het mogelijk om over te stappen op de geautomatiseerde handhaving van het toegangsverbod voor vrachtwagens. Een optie die de federale wetgever inschrijft in het KB onbemande camera's van 18 december 2002 via een wijzigingswet van 30 juli 2022.
In werking: 1 oktober 2022.
Bron: 30 JULI 2022. - Wet betreffende het gebruik van onbemande automatisch werkende toestellen ter controle op de inbreuken op het verbodsbord C23,BS 15 september 2022, bl. 67340.