Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Handhaving verkeersbord C23 (toegangsverbod vrachtwagens) kan nu ook via ANPR

Nieuws - 21/09/2022
-
Auteur 
Droits Quotidiens Legal Design


Overtredingen op verkeersbord C23 (toegangsverbod vrachtwagens) kunnen vanaf 1 oktober 2022 ook via ANPR-camera’s worden vastgesteld. Dat was tot nog toe niet wettelijk voorzien.
Verkeersbord C.23
Maar in de praktijk ook niet mogelijk. Verkeersbord C23 wordt immers met een onderbord geplaatst dat het verbod beperkt tot bestuurders van voertuigen ‘waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa’. En die massa in beladen toestand controleren, kan alleen door het voertuig te wegen. Handhaving kan dus alleen via menselijke vaststelling.
De federale wetgever komt echter met een oplossing. In de Wegcode vervangt hij de legende (of omschrijving) van verkeersbord C23 zodat niet langer verwezen wordt naar de massa in beladen toestand, maar naar de maximaal toegelaten massa. Die wijziging is evenwel het voorwerp van een ander besluit. Dat KB van 30 juli 2022 verscheen wel op dezelfde dag, 15 september 2022, in het Belgisch Staatsblad.
De legende van het verkeersbord C23 in artikel 68 van de Wegcode leest voortaan als volgt: " Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa."
Door deze wijziging wordt het mogelijk om over te stappen op de geautomatiseerde handhaving van het toegangsverbod voor vrachtwagens. Een optie die de federale wetgever inschrijft in het KB onbemande camera's van 18 december 2002 via een wijzigingswet van 30 juli 2022.
In werking: 1 oktober 2022.

Bron:  30 JULI 2022. - Wet betreffende het gebruik van onbemande automatisch werkende toestellen ter controle op de inbreuken op het verbodsbord C23,BS 15 september 2022, bl. 67340.