De Brusselse regering wil tegen 2035 geen diesel-, benzine- of LPG-voertuigen meer op het grondgebied van het gewest. Dat staat in haar besluit met de toegangscriteria voor de lage-emissiezone (LEZ) voor de periode 2025-2035. Al zijn er uitzonderingen op de strenge regels. Bijvoorbeeld voor bussen en vrachtwagens.
LEZ-roadmap 2025-2035
De nieuwe LEZ-roadmap bouwt verder op de huidige criteria die aflopen op 31 december 2024. Met het voornaamste doel om de transitie naar een emissiearme mobiliteit te versnellen.
De regering schakelt de komende jaren stapsgewijs een versnelling hoger en bant geleidelijk aan alle voertuigen met verbrandingsmotoren van het grondgebied met als deadline 2035. Maar het traject is verschillend naargelang het type voertuig en de doelgroep. Voor vrachtwagens en bussen is er respijt omdat er onvoldoende alternatieven zijn. Bovendien kunnen voertuigen op basis van de aard, het type, het gebruik of op basis van socio-economische criteria toch nog worden toegelaten in de LEZ. Bijvoorbeeld voor voertuigen die gebruikt worden voor het vervoer van personen met een handicap (onder voorwaarden), voertuigen uitgerust voor onderhoud en controle van installaties van algemeen nut, prioritaire voertuigen, enz.
Een bundel aan regels waarbij algemeen het volgende geldt:
*alleen voor N2 waarvan de referentiemassa meer dan 2.610 kg bedraagt en voor N3 **alleen voor L3, L4 en L5
LEZ-dagpas
Op dit moment kan de LEZ-dagpas maximaal 8 keer per kalenderjaar worden aangekocht en gebruikt door de betrokken nummerplaat. Vanaf 15 juli 2022 is dat maximaal 24 keer per kalenderjaar.
De pas kost 35 euro. Behalve voor voertuigen van categorieën L1, L2, L3, L4, L5, L6 en L7 waarbij het tarief is vastgelegd op 20 euro; Voor voertuigen van categorie N2 en N3 kost een dagpas 50 euro.
Overgangsperiode
Voor de voertuigen die door de verstrenging van de toegangscriteria van de LEZ niet meer toegelaten zijn vanaf 2019, 2020 en 2022 is een overgangsperiode van 3 maanden voorzien. Voor voertuigen die niet meer toegelaten zijn vanaf 2025 eindigt de overgangsperiode per betrokken voertuig, de eerste dag dat er een overtreding wordt vastgelegd voor het voertuig.
In werking: 11 juli 2022 (de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad), mits uitzondering.