De Europese lidstaten mogen voortaan beslissen om houders van een rijbewijs B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 of D1E zonder beperkingen te laten rijden met ‘een voertuig met automatische schakeling’ als ze ook een rijbewijs B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 of D1E bezitten voor een handgeschakeld voertuig. Met andere woorden er moet geen code 78 meer op het rijbewijs. Voorwaarde is wel dat de betrokkene tijdens het rijexamen voor dat handgeschakeld voertuig het onderdeel ‘veilig en energie-efficiënt rijden’ heeft afgelegd. Meer concreet moet de kandidaat-bestuurder tijdens het examen aantonen dat hij tijdens het rijden enerzijds de veiligheid kan garanderen en anderzijds het brandstofverbruik en de uitstoot kan verminderen door waar nodig manueel te schakelen tijdens het optrekken, afremmen, op stijgende en dalende hellingen.
Op dit moment kunnen de lidstaten de beslissen om geen beperkingen op te nemen voor voertuigen met automatische versnellen op rijbewijzen C, CE, D of DE. Dus alleen voor vrachtwagens- en bussen (met of zonder aanhangwagen).
De transportsector maakt echter meer en meer gebruik van personenwagens met aanhangwagen, kleine busjes, bestelwagens die halfautomatisch, automatische en hybride zijn. De bestaande beperkingen op automatics zorgen dan ook voor administratieve en financiële last. En daar wil de Europese Commissie iets aan doen. Ze geeft de lidstaten dan ook de keuze om nu ook voor die voertuigen geen beperking tot automatics op te nemen op het rijbewijs als de bestuurder al over een rijbewijs beschikt voor een handgeschakeld voertuig.
Richtlijn 2020/612 treedt in werking op 25 mei 2020. Maar de lidstaten hebben tot 1 november om hun wetgeving erop af te stemmen. De bepalingen toepassen is verplicht vanaf 1 november 2020.
Bron: Richtlijn (EU) 2020/612 van de Commissie van 4 mei 2020 tot wijziging van Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs, PB.L 5 mei 2020, afl. L141/9.