Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Aanpassing Europese rijbewijsrichtlijn: code 78 niet meer verplicht op rijbewijs BE en C1 als bestuurder ook rijbewijs heeft voor handgeschakeld voertuig

Nieuws - 12/05/2020
-
Auteur 
Laure Lemmens


De Europese lidstaten mogen voortaan beslissen om houders van een rijbewijs B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 of D1E zonder beperkingen te laten rijden met ‘een voertuig met automatische schakeling’ als ze ook een rijbewijs B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 of D1E bezitten voor een handgeschakeld voertuig. Met andere woorden er moet geen code 78 meer op het rijbewijs. Voorwaarde is wel dat de betrokkene tijdens het rijexamen voor dat handgeschakeld voertuig het onderdeel ‘veilig en energie-efficiënt rijden’ heeft afgelegd. Meer concreet moet de kandidaat-bestuurder tijdens het examen aantonen dat hij tijdens het rijden enerzijds de veiligheid kan garanderen en anderzijds het brandstofverbruik en de uitstoot kan verminderen door waar nodig manueel te schakelen tijdens het optrekken, afremmen, op stijgende en dalende hellingen.
Op dit moment kunnen de lidstaten de beslissen om geen beperkingen op te nemen voor voertuigen met automatische versnellen op rijbewijzen C, CE, D of DE. Dus alleen voor vrachtwagens- en bussen (met of zonder aanhangwagen).
De transportsector maakt echter meer en meer gebruik van personenwagens met aanhangwagen, kleine busjes, bestelwagens die halfautomatisch, automatische en hybride zijn. De bestaande beperkingen op automatics zorgen dan ook voor administratieve en financiële last. En daar wil de Europese Commissie iets aan doen. Ze geeft de lidstaten dan ook de keuze om nu ook voor die voertuigen geen beperking tot automatics op te nemen op het rijbewijs als de bestuurder al over een rijbewijs beschikt voor een handgeschakeld voertuig.
Richtlijn 2020/612 treedt in werking op 25 mei 2020. Maar de lidstaten hebben tot 1 november om hun wetgeving erop af te stemmen. De bepalingen toepassen is verplicht vanaf 1 november 2020.

Bron:  Richtlijn (EU) 2020/612 van de Commissie van 4 mei 2020 tot wijziging van Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs, PB.L 5 mei 2020, afl. L141/9.