Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2024 (NIEUW)



In editie 2024 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2023. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2024 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2024 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Middenvakrijden wordt overtreding tweede graad vanaf 1 juli

Nieuws - 25/06/2019
-
Auteur 
Laure Lemmens


Vanaf 1 juli 2019 vormt het ‘niet opnieuw rechts invoegen na een links inhaalmanoeuvre’ – het zogenaamde middenvakrijden - een verkeersovertreding van de tweede graad. Dit betekent dat overtreders een boete riskeren van 116 euro bij onmiddellijke inning, 160 euro bij minnelijke schikking en 160 tot 2.000 euro bij een procedure voor de rechtbank (én een eventueel rijverbod).
Nu gaat het nog om een overtreding van eerste graad waarop veel lagere straffen staan: 58 euro bij onmiddellijke inning, 85 euro bij minnelijke schikking en 80 tot 2.000 euro bij een procedure voor de rechtbank. De rechter kan ook geen ‘verval van het recht tot sturen’ uitspreken.
Middenvakrijders worden dus minder streng bestraft dan zij die hen (vaak uit ergernis) rechts passeren. Rechts inhalen vormt immers al langer een overtreding van de tweede graad (art. 16.3 Wegcode). Niet logisch volgens de wetgever want ‘middenvakrijden’ vormt - met voorsprong - de grootste ergernis op autosnelwegen volgens een recente enquête over agressie en irritante gedragingen in het wegverkeer van het Vias Institute.
De wetgever wil daarom beide overtredingen op dezelfde manier bestraffen. Via de wet van 8 mei 2019 wordt middenvakrijden (artikel 16.6 van de Wegcode) toegevoegd aan de lijst overtredingen van de tweede graad. Artikel 16.6 van de Wecode luidt meer concreet als volgt:
“Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen:
op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.”
Middenvakrijden vormt daardoor - evenzeer als rechts inhalen - een overtreding die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar kan brengen. Met dezelfde boetes tot gevolgd. En de mogelijkheid voor de politierechter om een rijverbod uit te spreken.

Bron:  Wet van 8 mei 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, wat betreft het niet opnieuw rechts invoegen na het inhalen, BS 21 juni 2019.