Vanaf 29 november 2021 gelden nieuwe regels voor het toezicht op en de bescherming van waardevervoer. De federale regering vervangt het basisbesluit van 2003 integraal door een nieuwe versie in navolging van de Kaderwet Private en Bijzondere Veiligheid van 2 oktober 2017. Al zijn de bestaande principes grotendeels ongewijzigd overgenomen.
Private en Bijzondere Veiligheid
De Kaderwet Private en Bijzondere Veiligheid is op 10 november 2017 in werking getreden en vormt sindsdien het nieuwe wettelijke kader voor private bewakingsactiviteiten. Eén van die activiteiten is
het ‘beveiligd vervoer’. Het gaat daarbij om
• | het toezicht en/of bescherming bij het vervoer, geheel of gedeeltelijk op de openbare weg, van goederen; |
• | het vervoer, geheel of gedeeltelijk op de openbare weg, van geld of van door de Koning bepaalde goederen, andere dan geld, die omwille van hun kostbaar karakter of hun bijzondere aard aan bedreiging onderhevig zijn; |
• | het beheer van een geldtelcentrum; |
• | de bevoorrading van biljettenautomaten, bewaking bij werkzaamheden aan biljettenautomaten en onbewaakte werkzaamheden aan biljettenautomaten opgesteld buiten bemande kantoren, indien er toegang mogelijk is tot de geldbiljetten of geldcassettes. |
Een nieuwe wet vereist logischerwijs ook nieuwe uitvoeringsbepalingen. De federale regering komt alvast met een aangepast basisbesluit voor het toezicht op en de bescherming bij het vervoer van waarden én met de technische kenmerken van de voertuigen voor het waardevervoer.
Waardevervoer
Al houdt het nieuwe basisbesluit waar mogelijk vast aan de oude principes. Zo zijn er nog steeds 5 categorieën van beveiligd vervoer met voor iedere categorie andere, uitgebreide toezichts- en beschermingsregels. Toch zijn er verschillen ten opzichte van vroeger. Zo bevat het beveiligd vervoer categorie 2 voortaan bijvoorbeeld ook het vervoer van wapens, munitie en explosieven.
Net als voorheen is beveiligd vervoer verboden tussen 22u ‘s avonds en 6u ‘s morgens. Op die algemene regel bestaan wel meer uitzonderingen dan nu. Zo is het zonevervoer tussen exploitatiezetels van de bewakingsonderneming of de interne dienst toegelaten tussen 22 en 24u.
De bewakingsagenten die zich bij de uitoefening van hun activiteiten buiten een beveiligde zone bevinden, zijn nog steeds verplicht om een kogelwerende vest te dragen. Het besluit stelt nu evenwel uitdrukkelijk dat de minister van Binnenlandse Zaken het type vest formeel moet vastleggen.
De technische vereisten voor de voertuigen die gebruikt worden voor het beveiligd vervoer zijn nagenoeg ongewijzigd. Dat geldt ook voor de pictogrammen die op de voertuigen moeten worden aangebracht.
Ook de Commissie Beveiligd Vervoer die de minister advies geeft over de regelgeving ziet er grotendeels hetzelfde uit. Voortaan zetelt evenwel ook een vertegenwoordiger van Bpost.
Het nieuwe besluit heeft de bestaande regels dus grotendeels overgenomen. Met hier en daar enkele aanpassingen.