Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2024 (NIEUW)



In editie 2024 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2023. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2024 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2024 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Reddingsstrook vormen bij file vanaf 1 oktober verplicht

Nieuws - 22/09/2020
-
Auteur 
Laure Lemmens


De ‘reddingsstrook’ is voortaan verankerd in de Wegcode. Vanaf 1 oktober 2020 zijn bestuurders verplicht om op iedere openbare weg met 2 of meer rijstroken per rijrichting altijd een vrije doorgang of ‘reddingsstrook’ te vormen voor de hulpdiensten van zodra er filevorming is.
Chaos vermijden
Nu moeten bestuurders ook al een vrije doorgang maken om brandweer, politie of ambulance door te laten, maar de Wegcode bevat geen duidelijke regels over hoe ze dat moeten doen. Trager gaan rijden of net versnellen, naar links op de kant of naar rechts, gewoon even afremmen of net niet… Omdat dit vaak leidt tot chaos en onoverzichtelijkheid introduceert de wetgever nu de ‘reddingsstrook’ in onze Wegcode. Hij volgt daarmee het voorbeeld van andere Europese landen, zoals Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Luxemburg waar de reddingsstrook de verkeersveiligheid heeft verbeterd en de interventietijd heeft ingekort.
Reddingsstrook volgen niet verplicht voor prioritaire voertuigen
In de Wegcode wordt de reddingsstrook omschreven als ‘de vrije ruimte tussen 2 rijstroken in een file die door prioritaire voertuigen gebruikt kan worden wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt’.
Merk daarbij op dat het voor bestuurders van prioritaire voertuigen geen verplichting is om de reddingsstrook te gebruiken. Het gaat om een mogelijkheid. Ze kunnen zich dus ook nog op andere manieren, bijvoorbeeld via de pechstrook, naar de plaats van de interventie begeven.
Reddingsstrook vormen wel verplicht voor bestuurders
Bestuurders zijn wel verplicht om de reddingsstrook te vormen. Altijd, van zodra er filevorming is op een openbare weg die een rijbaan omvat van 2 of meer rijstroken. Zijn er 2 rijstroken per rijrichting dan gaan de bestuurders op de linkerrijstrook uiterst links rijden, de bestuurders op de rechterrijstrook uiterst rechts. OP die manier ontstaat er tussen hen een reddingsstrook. Zijn er meer rijstroken per rijrichting dan begeven de bestuurders op de linkerrijstrook zich uiterst links, al de rest gaat naar rechts zodat naast de linkerrijstrook een reddingsstrook ontstaat.

Bron:  22 juni 2020 - Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van de reddingstrook betreft, BS 21 september 2020, p.67638.