Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Hervorming rijopleiding: Vlaanderen wil verplicht ‘terugkommoment’ kort na behalen rijbewijs

Nieuws - 16/01/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Het Vlaams Parlement behandelt momenteel een ontwerp van decreet dat beginnende chauffeurs verplicht om binnen de 2 jaar na het behalen van hun rijbewijs B een bijkomende opleiding te volgen waarmee hun risicoperceptie en verkeersinzicht verbetert. Een zogenaamd ‘terugkommoment’.

Vlaanderen volgt hiermee het voorbeeld van heel wat andere Europese landen, zoals Finland, Luxemburg, Oostenrijk, Estland en Zwitserland die al langer een ‘tweefasentraining’ hanteren binnen de rijopleiding. De initiële rijopleiding die leidt tot het behalen van het rijbewijs en aanvullende trainingen nadien: een eerste ‘feedbackdrive’ met nabespreking binnen 2 tot 4 maanden na het behalen van het rijbewijs, een ‘driving safety training’ op een afgesloten terrein en een groepsdiscussie na 3 tot 9 maanden en een tweede ‘feedbackdrive’ na 6 tot 12 maanden. Deze manier van werken heeft het ongevallencijfer in de betreffende landen met 28% doen dalen. Een piste die daarom ook Vlaanderen wil bewandelen.

Er zijn evenwel nog heel wat onbeantwoorde vragen. Er moet bijvoorbeeld nog gedebatteerd worden over de inhoud en de eindtermen van het terugkommoment, de voorwaarden waaraan de lesgevers moeten voldoen, hoe het toezicht er zal uitzien en eventuele sanctionering bij niet-naleving. Bovendien stelt zich ook het volgende: wat met iemand die zijn rijbewijs B behaalde in Vlaanderen en nadien verhuist naar een ander gewest?

Deze items zullen de komende maanden uitvoerig worden besproken in het kader van het ontwerpdecreet. Al zou dat wel eens snel kunnen gaan. De ontwerptekst voorziet immers in een inwerkingtreding uiterlijk op 1 juli 2018… Die datum is niet willekeurig: het is de dag waarop de eerste rijbewijzen op basis van de vernieuwde rijopleiding (op basis van het besluit van de Vlaamse regering van 9 juni 2017) kunnen worden uitgereikt.

Bron: Ontwerp van decreet houdende het terugkommoment in het kader van de rijopleiding categorie B, Vl. Parl. nr. 1418.