Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in

Interesse?

Wenst u volledige toegang tot wetgeving, rechtspraak, praktische commentaarteksten en nieuwsberichten op maat van politiediensten?



Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk nu het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst. Bij sommige publicaties, zoals de politiegidsen, krijgt u meteen 15% korting (actie geldig tot 28/01/2019).

Verkeersspecialist (nu -15%)



Verkeersspecialist is hét maandelijkse vakblad voor mobiliteitsprofessionals in Vlaanderen en Brussel. Neem nu een abonnement via de webshop en krijg 15% korting.

Verkeersvademecum 2019 (NIEUW)



Het Verkeersvademecum is een zakboekje op maat van elke politiebeambte die verkeersovertredingen verbaliseert. In editie 2019 zijn alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2018. Er zijn o.a. wijzigingen inzake vervoer van goederen (massa), lading en ladingzekering, inning en consignatie (ladingzekering, technische eisen), rijbewijs (opleiding), OI graden, alcohol en drugs in het verkeer, kentekenplaten, schoolstraat. U kunt het boek meteen bestellen via de webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Zakboekje politiestatuut 2019 (NIEUW)



Met het Zakboekje Politiestatuut 2019 hebt u duidelijke en volledige basisinformatie over het personeelsstatuut bij de politie. Daarnaast krijgt u een actueel antwoord op alle onduidelijkheden en vragen over dit statuut in volle evolutie. Deze editie is helemaal bijgewerkt tot en met 1 september 2018. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Interventiezakboekje 2019 (NIEUW)



Het ‘Interventiezakboekje 2019’ bestaat uit 69 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. Het hele boekje is geüpdatet en in vergelijking met editie 2018 is er een fiche toegevoegd over 'Bijzondere Opsporingsmethoden met betrekking tot ICT en afluisteren'. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Europese barometer verantwoord rijgedrag 2015: angst voor verkeersagressie stijgt bij Belgen

Nieuws - 24/02/2015
-
Auteur 
Laure Lemmens


Verkeersagressie boezemt ons steeds meer angst in. Uit de Europese barometer verantwoord rijgedrag 2015 blijkt dat 85% van de Belgische chauffeurs vreest voor agressief gedrag van andere bestuurders. Dat is 3% meer dan vorig jaar. Niet helemaal onlogisch aangezien we ook heel wat meer asociaal rijgedrag vertonen. Zowel op rechts inhalen op de autosnelweg (+4%) en onnodig claxonneren (+1%) als op bewust bumperkleven (+2%) scoren we hoger.

De cijfers zijn het resultaat van een online-enquête naar het rijgedrag in 10 Europese landen van marktonderzoeksbureau Ipsos, tussen 9 en 19 januari 2015. Er waren 10.047 respondenten, waarvan 1.007 Belgen. De Franse Stichting VINCI Autoroutes voor verantwoord rijgedrag maakte de resultaten op 12 februari bekend op zijn website. U vindt ook meer informatie op de website van de BIVV. http://www.bivv.be/nl/pers/persberichten

Uit de bevraging blijkt ook dat we onszelf best goede chauffeurs vinden. Belgen geven zichzelf een score van 7,8/10. Toch lappen we de verkeersregels steeds vaker aan onze laars:

  • 94% van de bevraagde Belgen geeft toe weleens te snel te rijden (86% in 2014);
  • 68% remt niet af bij werkzaamheden (61% in 2014);
  • 62% vergeet zijn richtingaanwijzer te gebruiken (42% in 2014);
  • 58% houdt onvoldoende afstand (51% in 2014);
  • 59% gebruikt de middelste rijstrook van de snelweg terwijl de rechterrijstrook vrij is (56% in 2014);
  • 18% vergeet zijn veiligheidsgordel vast te maken (idem 2014).

Een trend die trouwens ook de chauffeurs uit de andere EU-landen blijken te volgen.

Verontrustende cijfers ook voor alcohol achter het stuur, mobiel bellen en vermoeidheid. Bijna de helft van de chauffeurs (48%) kruipt vermoeid achter het stuur. Dat is 6% meer dan in 2014. Ook telefoneren zonder handsfree kit zorgt dit jaar voor hogere cijfers: in totaal gaat het om 32% van de bevraagde Belgen. Vorig jaar was dit nog 28%.

Tot slot geeft een vierde van de Belgische automobilisten toe wel eens te rijden onder invloed van alcohol, een status quo met vorig jaar. Opvallend is daarbij echter dat we onze persoonlijke alcoholgrens op 2,7 promille leggen, veel hoger dan wettelijk is toegestaan. Alleen Grieken leggen die grens nog hoger, op 3 promille.

Bron:
Europese barometer verantwoord rijgedrag 2015, VINCI Autoroutes, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, 12 februari 2015. U vindt ook meer informatie op de website van de BIVV.