Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2024 (NIEUW)



In editie 2024 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2023. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2024 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2024 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Europese regels voor voertuigen categorie L gelden nu ook bij nationale typegoedkeuring

Nieuws - 21/11/2017
-
Auteur 
Laure Lemmens


De laatste jaren zijn er in de handel een pak nieuwe licht gemotoriseerde twee- en drie- en vierwielers bijgekomen, elk met specifieke eigenschappen en maximumsnelheden. Denk maar aan de speed pedelec die sterk in opmars is. Om versnipperde wetgeving te vermijden, heeft Europa met Verordening 2013/168 dan ook een duidelijk statuut met uniforme definities ingevoerd voor voertuigen van categorie L. Met daarnaast ook specifieke administratieve en technische vereisten voor de typegoedkeuring en het markttoezicht op deze voertuigen. De regels zijn al sinds 1 januari 2016 van kracht voor wat betreft de EU-typegoedkeuring. Vanaf 30 november 2017 gelden ze ook voor de nationale typegoedkeuring in kleine reeksen en de individuele nationale goedkeuring. Het KB technisch reglement bromfietsen en motorfietsen wordt aangepast.
Nationale goedkeuring
In eerste instantie wordt bijlage 9 van het KB afgestemd op Verordening 2013/168. Daarin staan de technische vereisten waaraan de voertuigen van categorie L moeten voldoen in het kader van een nationale typegoedkeuring in kleine reeksen en de individuele nationale goedkeuring. Het gaat onder meer over de voorschriften voor milieu- en aandrijvingsprestaties, functionele voertuigveiligheid, constructievoorschriften en algemene typegoedkeuringsvoorschriften.
Bedoeling is dat iedere aanvraag voor een nationale typegoedkeuring in kleine reeksen of individuele nationale goedkeuring ingediend vanaf 30 november 2017 aan deze nieuwe technische voorschriften voldoet.
Let wel, wat betreft de nationale typegoedkeuring in kleine reeksen, moeten fabrikanten zich houden aan een aantal plafonds. Voor iedere categorie staan er dus beperkingen op het aantal eenheden kleine series die per jaar op de markt worden aangeboden, geregistreerd en in het verkeer worden gebracht.
Nieuwe definities
Uiteraard worden ook de nieuwe definities overgenomen in het KB.
Categorie L1e en L2e
Conform Verordening 168/2013 heeft elk voertuig op 2 wielen (categorie L1e) of op 3 wielen (categorie L2e) dat een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/uur volgende kenmerken:
wat betreft tweewielige bromfietsen, een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ indien het een inwendige verbrandingsmotor betreft, of waarvan het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 4kW bedraagt indien het een elektrische motor betreft;
wat betreft driewielige bromfietsen, een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ indien het een motor met compressieontsteking is, of een cilinderinhoud van ten hoogste 500 cm³ indien het een motor met elektrische ontsteking is. En waarvan het netto maximumvermogen ten hoogste 4 kW bedraagt als het gaat om een andere soort motor met inwendige verbranding, of waarvan het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 4kW bedraagt indien het een elektrische motor betreft en waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 270 kg.
Met uitzondering van voertuigen die bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten en uitgerust zijn met een motor die hen niet toelaat op sneller te rijden dan stapsnelheid.
De voertuigen L1e en L2e zijn opgedeeld in subcategorieën:
de gemotoriseerde rijwielen (L1e-A);
de bromfietsen met twee wielen (L1e-B);
de bromfietsen met drie wielen bestemd voor passagiersvervoer (L2e-P);
de bromfietsen met drie wielen bestemd voor vrachtvervoer (L2e-U).
Categorie L3e en L4e
Een voertuig op twee wielen zonder zijspan (categorie L3e) of met zijspan (categorie L4e) is uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm³; indien het een motor met inwendige verbranding betreft en/of waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid hoger is dan 45 km/uur.
De voertuigen van categorie L3e (motorfietsen met twee wielen) worden in verschillende subcategorieën geklasseerd naargelang van:
het vermogen van de motorfiets:
-
de motorfiets met een laag vermogen (L3e-A1);
-
de motorfiets met een middelhoog vermogen (L3e-A2);
-
de motorfiets met een hoog vermogen (L3e-A3);
het bijzonder gebruik:
-
de enduromotorfiets (L3e-A1E, L3e-A2E of L3e-A3E);
-
de trialbikes (L3e-A1T, L3e-A2T of L3e-A3T).
Categorie L5e
Categorie L5e omvat elk voertuig met drie symmetrische wielen en met een massa in rijklare toestand van niet meer dan 1000 kg en uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3; indien het een motor met inwendige verbranding betreft en/of waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid hoger is dan 45 km/uur.
De voertuigen L5e omvatten twee subcategorieën
de driewielers (L5e-A): voertuigen voornamelijk ontworpen voor personenvervoer;
de bedrijfsdriewielers (L5e-B): vrachtdriewielers die speciaal zijn ontworpen voor goederenvervoer.
Categorie L6e
Deze categorie betreft voertuigen met 4 wielen (lichte vierwieler) waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 425 kg. Waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid ≤ 45 km/uur bedraagt en de cilinderinhoud van de motor ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor motoren met elektrische ontsteking.
Er zijn 2 subcategorieën:
lichte quads voor gebruik op de weg (L6e-A);
lichte quadri-mobiles (L6e-B) die bestaan uit
-
lichte quadri-mobiles uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer (L6e-BU);
-
lichte quadri-mobiles hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer (L6e-BP).
Categorie L7e
Hier gaat het om vierwielers, andere dan L6e, waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 450 kg voor voertuigen bestemd voor personenvervoer, of waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 600 kg voor voertuigen bestemd voor goederenvervoer.
Met volgende subcategorieën:
de zware quads voor gebruik op de weg (L7e-A)
-
de quads voor gebruik op de weg A1 (L7e-A1) met twee zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats en met een stuurstang;
-
de quads voor gebruik op de weg (L7-A2) met maximaal twee niet-zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats en die niet voldoen aan de criteria van de categorie L7e-A1;
de zware terreinquads (L7e-B)
-
de terreinquads (L7e-B1);
-
de side-by-side buggy's (L7e-B2);
de zware quadri-mobiles (L7e-C):
-
de zware quadri-mobiles (L7e-CU) uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer;
-
de zware quadri-mobiles (L7e-CP) hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer.
Uitzonderingen
Heel wat voertuigen zijn niet onderworpen aan de regels, namelijk
voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 6 km/u;
voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten;
voertuigen die uitsluitend bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd;
voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik in wedstrijden;
voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor gebruik door de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer, de ordehandhavingsdiensten en de medische nooddiensten;
landbouw- of bosbouwvoertuigen die vallen onder Verordening (EU) nr. 167/2013, machines die vallen onder Richtlijn 97/68/EG en Richtlijn 2006/42/EG en motorvoertuigen die vallen onder Richtlijn 2007/46/EG;
voertuigen die voornamelijk bestemd zijn voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn om op onverharde oppervlakken te rijden;
fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt;
zelfbalancerende voertuigen;
voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitgerust;
voertuigen uitgerust met om het even welk type bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.

Bron:  Koninklijk besluit van 31 oktober 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen, BS 17 november 2017.

Extra informatie:
- Koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen, BS 15 november 1974. (KB technisch reglement bromfietsen en motorfietsen)
Verordening 168/2013/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, Pb. L 2 maart 2013, afl.L60/52.