Het politiecollege kan in dringende gevallen zelf beslissen over de manier waarop een overheidsopdracht wordt gegund en onder welke voorwaarden dat gebeurt. Er is in zo’n situaties geen tussenkomst nodig van de politieraad. Dit initiatiefrecht staat voortaan uitdrukkelijk in de Wet op de Geïntegreerde Politie. Net als de gevallen waarin de politieraad zijn beslissingsbevoegdheden kan delegeren aan de korpschef of een ander zonelid, of aan het politiecollege. Daarmee wil de wetgever zorgen voor duidelijkheid en eenvormigheid.
Gewestelijke regels met nuances
Vlaanderen, Brussel en Wallonië hebben immers elk hun eigen gewestelijke regels. In het Vlaams gewest is het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 van toepassing, in het Waals gewest de ‘Code de la Démocratie locale et de la Décentralisation’ en in het Brussels gewest is er de Nieuwe Gemeentewet. Al deze akten leggen de beslissingsbevoegdheden op het gebied van overheidsopdrachten bij de politieraden, maar voorzien wel in de mogelijkheid tot delegatie naar de colleges. De voorwaarden voor die delegatie variëren per gewest. Op basis van het Vlaams gemeentedecreet mag de raad zijn bevoegdheden bijvoorbeeld overdragen aan het college voor de overheidsopdrachten die onder het begrip ‘dagelijks beheer’ vallen of als de opdracht nominatief in de vastgestelde begroting is opgenomen. In het Brussels gewest is overdracht toegelaten wanneer dringend moet worden gehandeld als gevolg van onvoorzienbare omstandigheden. Het college mag dan ambtshalve de bevoegdheden van de gemeenteraad uitoefenen, waarna het zijn beslissing meedeelt aan de gemeenteraad die er tijdens zijn eerstvolgende zitting akte van neemt.
Er zijn dus een aantal gewestelijke nuances. En momenteel bestaat er geen link tussen de WGP en de verschillende decretale regels.
Onzekerheid door arrest Raad van State
Naast die gewestelijke eigenheden is er nog het arrest van de Raad van State van 2015 dat voor onzekerheid zorgt. Op basis daarvan zouden bijna alle overheidsopdrachten van politiezones ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de politieraad. Maar omdat die raad veel minder vaak vergadert (1 keer per maand) dan het politiecollege, kan dit problemen geven bij overheidsopdrachten waarbij snel een beslissing moet worden genomen.
Duidelijke uniforme basis in WGP
Om verwarring te vermijden neemt de wetgever nu een duidelijke, eenvormige regeling op in de Wet op de Geïntegreerde Politie. Algemeen geldt dat de politieraad de gunningwijze van overheidsopdrachten bepaalt en de voorwaarden vaststelt. Maar de raad kan die bevoegdheden delegeren
• | aan de korpschef of een ander zonelid voor opdrachten waarvan het geraamde bedrag de drempel niet overschrijdt die geldt voor opdrachten vastgesteld op eenvoudig aangenomen factuur; |
• | aan het zonecollege voor uitgaven die onder de buitengewone begroting vallen wanneer de waarde van de opdracht lager is dat het door de Koning vastgelegde bedrag. |
In gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit onvoorziene omstandigheden, kan het college op eigen initiatief de bevoegdheden van de politieraad uitoefenen. Het collegebesluit wordt aan de raad meegedeeld op de eerstvolgende vergadering. Het college stelt de procedure in, gunt de overheidsopdracht en volgt de uitvoering ervan op.
Gelijkaardige regels voor zoneraden en colleges van hulpverleningszones
Voor de zoneraden en zonecolleges van de hulpverleningszones wordt een gelijkaardige regeling opgenomen in de Wet Civiele Veiligheid van 15 mei 2007.
In werking: 13 april 2019 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad)