Internationale busvervoerders, HST-vervoerders en HST-ticketverdelers zijn binnenkort verplicht om de gegevens van hun passagiers door te sturen naar Binnenlandse Zaken. Daar zullen ze gescreend worden door ‘de Passagiers Informatie Eenheid (PIE)’, een team met mensen van de politie, Staatsveiligheid, de militaire inlichtingendienst ADIV en de douane dat het reisgedrag van terreurgroepen en criminele organisaties in kaart brengt. Bedoeling is uiteraard om snel en correct te kunnen reageren op (potentiële) dreigingen.
48 uur voor vertrek
In principe moeten àlle gegevens (in de mate dat de vervoerders en ticketverdelers er over beschikken) 48 uur voor het geplande vertrek worden doorgestuurd. Maar de besluiten voorzien in de mogelijkheid om onmiddellijk na het sluiten van bus of de trein (dus op het moment dat de bus of trein klaar is voor vertrek en passagiers niet meer kunnen in-of uitstappen) nog bijkomende informatie door te sturen. Op die manier worden bijvoorbeeld situaties gevat waarbij nog tickets op het voertuig zelf worden gekocht). Voor hogesnelheidstreinen voorziet de regelgeving nog in een bijkomende, tussentijdse doorgifte 24uur voor vertrek.
Conformiteitscheck
Naast de doorgifte van de passagiersgegevens, zijn de vervoerders en ticketverdelers ook nog verplicht om ‘een conformiteitscheck’ uit te voeren. Ze moeten nagaan of de persoon die vermeld is op het reisdocument wel degelijk diegene is die opstapt op de bus of de trein. Die controle zullen ze in de praktijk uitvoeren door de naam en voornaam vermeld op het reisdocument te vergelijken met de naam en voornaam op het identiteitsdocument van de passagier.
Gefaseerde invoering
De KB’s van 3 februari 2019 treden in werking op 22 februari 2019, 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad. Meteen ook de datum waarop de PNR-wet in werking treedt ten aanzien van de busvervoerders, HST-vervoerders en HST-ticketverdelers.
Maar ondanks de inwerkingtreding zijn de bepalingen nog niet meteen van toepassing. De ministers van Binnenlandse Zaken en Mobiliteit zullen in een zogenaamde notificatiebrief laten weten vanaf wanneer de verplichtingen zullen gelden. Om de sectoren voldoende tijd te geven zich voor te bereiden, is daarbij gekozen voor een gefaseerde aanpak. Eerst zullen de verplichtingen m.b.t. de doorgifte van de passagiersgegevens an sich van toepassing worden, in een volgende fase volgt dan de verplichte conformiteitscheck.