De officieren van gerechtelijke politie die hulpofficier zijn van de procureur des Konings en het personeel van het operationeel kader van de federale en lokale politie kunnen luchthavenpersoneel dat kritiek is voor de veiligheid voortaan onderwerpen aan een ademtest, ademanalyse of bloedproef om alcohol op te sporen. En ook de luchthaveninspecteurs krijgen extra tools in de strijd tegen alcoholmisbruik op de luchthavenvloer. Zij mogen via een zogenaamd snuffeltoestel nagaan of leden van het zogenaamd ‘veiligheidsgevoelig personeel’ alcohol hebben gebruikt.
Een duidelijk signaal in het kader van luchthavenveiligheid, maar ook een actieve zet om tegemoet te komen aan de vereisten uit de Europese Luchtvaartverordening nr. 923/2012. Die hanteert een nultolerantie m.b.t. het gebruik van psychoactieve stoffen voor luchthavenpersoneel. Het gaat dan om alcohol, maar ook om opioïden, cannabinoïden, sedativa, hypnotica, cocaïne, andere psychostimulantia, hallucinogene middelen en vluchtige oplosmiddelen (m.u.v. cafeïne en tabak). Meer concreet stelt Europa dat ‘geen enkele persoon wiens functie van kritiek belang is voor de veiligheid van het luchtvaartuig (veiligheidsgevoelig personeel) die functie mag uitoefenen terwijl hij onder invloed is van psychoactieve stoffen waardoor zijn menselijke prestaties worden verminderd. Geen van deze personen mag zich bovendien inlaten met enige vorm van problematisch gebruik van dergelijke stoffen’.
Een beleid dat België trouwens ook al langer volgt. Om aan de vereiste tegemoet te komen, mogen de officieren van gerechtelijke politie (hulpofficier PK) en de operationelen van de politie immers al langer ‘tests afnemen voor het detecteren van psychoactieve stoffen’ bij luchthavenpersoneel dat kritiek is voor de veiligheid. De federale regering voegt hier nu echter uitdrukkelijk aan toe dat ze ademtests, ademanalyses en bloedproeven mogen afnemen om alcohol op te sporen. Voor luchthaveninspecteurs laat ze opsporing via snuffeltoestellen toe, voorafgaand aan de tests, analyses en proeven uitgevoerd door de politie.
In werking: 17 december 2018
Bron: Koninklijk besluit van 18 november 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 december 2014 betreffende de luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures, BS 7 december 2018.Extra informatie:-
Koninklijk besluit van 19 december 2014 betreffende de luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures, BS 30 december 2014.
-
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 van de Commissie van 26 september 2012 tot vaststelling van gemeenschappelijke luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures en tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1035/2011 en Verordeningen (EG) nr. 1265/2007, (EG) nr. 1794/2006, (EG) nr. 730/2006, (EG) nr. 1033/2006 en (EU) nr. 255/2010, Pb.L. 30 oktober 2012, afl. L 281/1.