Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2024 (NIEUW)



In editie 2024 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2023. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2024 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2024 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Brussel voert verplichte vergunning in om overlast door deelfietsen en -scooters aan te pakken

Nieuws - 05/12/2018
-
Auteur 
Carine Govaert


Op een jaar tijd zijn free floating deelfietsen - die je niet op een vaste fietsparkeerplaats terug moet vastklikken - bijzonder populair geworden in onze hoofdstad. Het nadeel is dat je de fietsen ook echt overal terug vindt: op de voetpaden, in de parken, voor de toegangen van de metro… En dus wil Brussel paal en perk stellen aan de uitwassen van dit systeem. Het gewest eist dat de dienstenverstrekkers van deelfietsen en -scooters vanaf 1 februari 2019 een vergunning hebben.

Een free floating deelfiets hoef je na gebruik niet terug te brengen naar een vaste standplaats, zoals bij een Blue Bike of Villo!-fiets. Je mag hem gelijk waar achterlaten. Een app’je signaleert een volgende gebruiker waar hij de dichtstbijzijnde deelfiets kan vinden. Dat maakt het systeem heel praktisch voor wie maar af en toe een deelvoertuig nodig heeft. Bovendien zijn de fietsen goedkoop en hoef je geen abonnement te nemen. Ook allerlei andere modi zitten in het almaar toenemende aanbod deelvoertuigen, zoals bakfietsen, steps, hoverboards, segways, monowheels of elektrische scooters.
Maximaal drie jaar geldig
Om orde te scheppen in de chaos eist het gewest dat de dienstenverstrekkers van deelvoertuigen die een alternatief zijn voor de auto, vanaf 1 februari 2019 een vergunning hebben. De details moeten nog uitgewerkt worden door de regering, maar nu al staat vast dat zo’n vergunning ten hoogste 3 jaar geldig zal zijn en dan moet vernieuwd worden. De regering kan in de vergunning extra voorwaarden opleggen: een maximumaantal voertuigen, laadpalen, minimum- en maximumprijzen, reclameregels, een verzekering, ...
Geen motor of elektrische motor
Om ecologische redenen laat Brussel alleen nog voertuigen zonder motor en voertuigen met een elektrische motor toe. Bovendien moeten al die voertuigen op elk moment wettelijk in orde zijn (lichten, remmen,…) én mogen zij niet beschadigd zijn.

De geparkeerde voertuigen mogen de voetgangers niet hinderen en ze mogen ook niet meer geplaatst worden in zones waar reizigers op- of afstappen van tram of bus, of waar ze de metro nemen. De regering zal in overleg met de Brusselse gemeenten nog andere zones afbakenen waar het tijdelijk of permanent verboden zal zijn om deelfietsen en aanverwante te plaatsen.
Retributie of boete
Brussel zal per voertuig een retributie vragen van maximum 25 euro ‘voor het gebruik van het openbaar domein’. Fietsdeelvoertuigen die niet aan de regels voldoen, kunnen verwijderd worden en het gewest mag daarvoor kosten aanrekenen (max. 400 euro).

Wie na 1 februari nog deelvoertuigen aanbiedt zonder vergunning, riskeert een strafrechtelijke sanctie of een administratieve boete tot 12.500 euro, terwijl de voertuigen in beslag worden genomen. Vergunningen kunnen geschorst en ingetrokken worden.

De Brusselse regering moet de boetebedragen nog verfijnen, afhankelijk van het type deelvoertuig. Zij zal ook nog procedures uitwerken voor het aanvragen van een vergunning en voor het opleggen van een boete.
Uiterlijk vanaf 1 februari 2019
Het gewest wil dat de nieuwe maatregelen op 1 februari 2019 ‘ten laatste’ kunnen ingaan.

Bron: Ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto, BS 4 december 2018.