Op een jaar tijd zijn free floating deelfietsen - die je niet op een vaste fietsparkeerplaats terug moet vastklikken - bijzonder populair geworden in onze hoofdstad. Het nadeel is dat je de fietsen ook echt overal terug vindt: op de voetpaden, in de parken, voor de toegangen van de metro… En dus wil Brussel paal en perk stellen aan de uitwassen van dit systeem. Het gewest eist dat de dienstenverstrekkers van deelfietsen en -scooters vanaf 1 februari 2019 een vergunning hebben.
Een free floating deelfiets hoef je na gebruik niet terug te brengen naar een vaste standplaats, zoals bij een Blue Bike of Villo!-fiets. Je mag hem gelijk waar achterlaten. Een app’je signaleert een volgende gebruiker waar hij de dichtstbijzijnde deelfiets kan vinden. Dat maakt het systeem heel praktisch voor wie maar af en toe een deelvoertuig nodig heeft. Bovendien zijn de fietsen goedkoop en hoef je geen abonnement te nemen. Ook allerlei andere modi zitten in het almaar toenemende aanbod deelvoertuigen, zoals bakfietsen, steps, hoverboards, segways, monowheels of elektrische scooters.
Maximaal drie jaar geldig
Om orde te scheppen in de chaos eist het gewest dat de dienstenverstrekkers van deelvoertuigen die een alternatief zijn voor de auto, vanaf 1 februari 2019 een vergunning hebben. De details moeten nog uitgewerkt worden door de regering, maar nu al staat vast dat zo’n vergunning ten hoogste 3 jaar geldig zal zijn en dan moet vernieuwd worden. De regering kan in de vergunning extra voorwaarden opleggen: een maximumaantal voertuigen, laadpalen, minimum- en maximumprijzen, reclameregels, een verzekering, ...
Geen motor of elektrische motor
Om ecologische redenen laat Brussel alleen nog voertuigen zonder motor en voertuigen met een elektrische motor toe. Bovendien moeten al die voertuigen op elk moment wettelijk in orde zijn (lichten, remmen,…) én mogen zij niet beschadigd zijn.
De geparkeerde voertuigen mogen de voetgangers niet hinderen en ze mogen ook niet meer geplaatst worden in zones waar reizigers op- of afstappen van tram of bus, of waar ze de metro nemen. De regering zal in overleg met de Brusselse gemeenten nog andere zones afbakenen waar het tijdelijk of permanent verboden zal zijn om deelfietsen en aanverwante te plaatsen.
Retributie of boete
Brussel zal per voertuig een retributie vragen van maximum 25 euro ‘voor het gebruik van het openbaar domein’. Fietsdeelvoertuigen die niet aan de regels voldoen, kunnen verwijderd worden en het gewest mag daarvoor kosten aanrekenen (max. 400 euro).
Wie na 1 februari nog deelvoertuigen aanbiedt zonder vergunning, riskeert een strafrechtelijke sanctie of een administratieve boete tot 12.500 euro, terwijl de voertuigen in beslag worden genomen. Vergunningen kunnen geschorst en ingetrokken worden.
De Brusselse regering moet de boetebedragen nog verfijnen, afhankelijk van het type deelvoertuig. Zij zal ook nog procedures uitwerken voor het aanvragen van een vergunning en voor het opleggen van een boete.
Uiterlijk vanaf 1 februari 2019