Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

'Schoolstraat' voortaan opgenomen in Wegcode

Nieuws - 12/10/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Het concept ‘schoolstraat’ is vanaf 20 oktober 2018 wettelijk verankerd in de Wegcode. Met een duidelijke definitie, een eigen verkeersbord en verkeersregels.
Het begrip ‘schoolstraat’ bestaat intussen al een aantal jaar. Heel wat steden en gemeenten kiezen er immers al langer voor om de straten aan scholen tijdens de spitsuren tijdelijk af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer om de verkeersveiligheid te verzekeren. En schoolstraten blijken ook te werken. Uit evaluaties in meerdere steden en gemeenten blijkt dat het effectief een stuk veiliger wordt aan de schoolpoort.
Tot op vandaag ontbrak het echter aan een wettelijke basis en precieze verkeersregels. Een hiaat dat de wetgever nu invult door in de Wegcode een grondslag in te bouwen voor de ‘schoolstraat’.
Definitie
De Wegcode omschrijft de schoolstraat als “een openbare weg in de nabijheid van een onderwijsinstelling waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen een verplaatsbare afsluiting geplaatst is met het verkeerbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding ‘schoolstraat’”.
Verkeersregels
In schoolstraten is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers. Gemotoriseerd vervoer is er dus niet toegelaten, behalve:
bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is;
prioritaire voertuigen wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt; en
voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder.
Zij moeten evenwel stapvoets door de straat rijden. Bovendien zijn ze verplicht om de doorgang vrij te laten voor de voetgangers en fietsers, hen voorrang te verlenen en er zo nodig voor te stoppen. Ze mogen de voetgangers en fietsers niet in gevaar brengen of hinderen.
Bijkomende regels mogelijk
De verkeersregels uit de Wegcode kunnen later nog verder worden aangevuld bij KB. De wetgever machtigt de Koning immers om de bepalingen op te heffen, aan te vullen, te wijzigen of te vervangen.
Wegbeheerder beslist over opportuniteit
Onderzoek heeft aangetoond dat de inrichting van een schoolstraat, afhankelijk van de locatie en de context, een effectievere maatregel kan zijn dan een snelheidsbeperking tot 30km/u waarvan de handhaving in de praktijk haar limieten kent. Het is echter aan de wegbeheerder om te bekijken of het opportuun is om al dan niet een schoolstraat in te richten. Net zo goed kan hij beslissen om bijkomende al dan niet dynamische wegsignalisatie aan te brengen, bijvoorbeeld waar de schoolstraat op bepaalde uren van de dag het afslaan onmogelijk maakt.
In werking
20 oktober 2018 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad).

Bron: Wet van 2 september 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van de schoolstraat betreft, BS 10 oktober 2018.