Tot nog toe was de maximaal toegelaten massa (MTM) beperkt tot 44 ton. Door dat maximum op te trekken krijgen transporteurs de mogelijkheid om meer massa te vervoeren met één transport. Maar om onze weginfrastructuur te beschermen en de verkeersveiligheid te garanderen, gelden wel specifieke voorwaarden. De maximumtonnage van 50 ton geldt immers niet voor alle voertuigtypes. De regering heeft in haar besluit van 22 oktober 2021 meer details.
MTM tot 48 ton
De MTM van een sleep bestaande uit een trekken voertuig met 3 assen en een oplegger of aanhangwagen met 3 assen bedraagt maximum 48.000 kg als:
• | alle assen van het trekkend en het getrokken voertuig uitgerust zijn met luchtvering of een veringsysteem dat als gelijkwaardig aan luchtvering wordt erkend |
• | de afstand tussen het midden van 2 achter elkaar geplaatste assen binnen hetzelfde voertuig of dezelfde combinatie minstens 1,3meter bedraagt |
• | er geen gebruik wordt gemaakt van een aanhangwagen met stijve dissel of een middenasaanhangwagen |
• | het trekken en het getrokken voertuig uitgerust zijn met een sensorvoorziening die de bestuurder toelaat de totale massa van elk voertuig, en van de sleep en de massa onder elk van de assen, af te lezen |
• | het trekken voertuig is uitgerust met Adaptive Cruise Control |
• | de datum van eerste indienststelling van het trekken en getrokken voertuig is maximaal 8 jaar oud. De datum van een niet-emissievrij trekken voertuig mag maximum 5 jaar oud zijn. |
Als de massa in beladen toestand van een sleep meer dan 44 ton bedraagt, gelden bijkomende voorwaarden.
Vanaf 1 januari 2031 geldt de MTM tot 48ton alleen voor emissievrije voertuigen en voor door alternatieve brandstoffen aangedreven voertuigen waarvan de datum van eerste indienststelling zich bevindt tussen 31 december 2025 en 31 december 2030.
MTM tot 50 ton
Onder volgende voorwaarden mag de MTM van een sleep worden verhoogd tot maximaal 50 ton:
• | als het trekkend voertuig wordt aangedreven door alternatieve brandstoffen: met de extra massa die vereist is voor de alternatieve brandstoftechnologie zoals bepaald tijdens de goedkeuring van het voertuig en vermeld op de officiële documenten |
• | als het trekkend voertuig emissievrij is: met de extra massa die vereist is voor de emissievrije technologie, zoals bepaald tijdens de goedkeuring van het voertuig en vermeld op de officiële documenten |
• | als het trekkend voertuig uitgerust is met een vertrager: met de massa van die vertrager zoals bepaald tijdens de goedkeuring van het voertuig of achteraf |
• | als het getrokken voertuig uitgerust is met speciale aanpassingen of met een versterkt chassis voor het gecombineerd vervoer weg-spoor: met de bijkomende massa’s die het gevolg zijn van speciale aanpassingen of van een versterkt chassis zoals bepaalde tijdens de goedkeuring van het voertuig of achteraf. |
Extra massa voor emissievrije technologie
De regering voert ook nog een andere wijziging door. Ze voorziet de mogelijkheid om met bepaalde combinaties van voertuigen (drieassige trekker + drieassige aanhangwagen of oplegger) een hogere massa te vervoeren dan normaal het geval is. Op die manier wordt de extra massa die nodig is voor emissievrije technologie in rekening gebracht. Maar ook hier gelden strikte voorwaarden.
In werking: 6 december 2021 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad)