Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in

Interesse?

Wenst u volledige toegang tot wetgeving, rechtspraak, praktische commentaarteksten en nieuwsberichten op maat van politiediensten?



Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk nu het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Verkeersvademecum 2019 (NIEUW)



Het Verkeersvademecum is een zakboekje op maat van elke politiebeambte die verkeersovertredingen verbaliseert. In editie 2019 zijn alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2018. Er zijn o.a. wijzigingen inzake vervoer van goederen (massa), lading en ladingzekering, inning en consignatie (ladingzekering, technische eisen), rijbewijs (opleiding), OI graden, alcohol en drugs in het verkeer, kentekenplaten, schoolstraat. U kunt het boek meteen bestellen via de webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Zakboekje politiestatuut 2019 (NIEUW)



Met het Zakboekje Politiestatuut 2019 hebt u duidelijke en volledige basisinformatie over het personeelsstatuut bij de politie. Daarnaast krijgt u een actueel antwoord op alle onduidelijkheden en vragen over dit statuut in volle evolutie. Deze editie is helemaal bijgewerkt tot en met 1 september 2018. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Interventiezakboekje 2019 (NIEUW)



Het ‘Interventiezakboekje 2019’ bestaat uit 69 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. Het hele boekje is geüpdatet en in vergelijking met editie 2018 is er een fiche toegevoegd over 'Bijzondere Opsporingsmethoden met betrekking tot ICT en afluisteren'. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

PZ MidLim neemt nieuwe drone in gebruik

Nieuws - 20/04/2015
-
Auteur 
Tom Depla


Nadat de vorige drone van politiezone MidLim (Genk, As, Opglabbeek, Zutendaal, Houthalen-Helchteren) in september vorig jaar verloren ging na een technisch defect, heeft de zone een nieuwe, meer geavanceerde versie in dienst genomen. De onbemande minihelicopter met camera’s is volgens korpschef Frank Mulleners multifunctioneel. “Wij kunnen hem gebruiken bij de handhaving van de openbare orde, recherche- en fotografieopdrachten, en bij het zoeken naar vermiste personen. De drone kan snel ingezet worden en we hoeven niet te wachten op de helikopter van de federale politie, die later kan komen.”

De nieuwe drone of RPAS (‘remotely piloted aircraft system’) kost 7.000 euro. “Na het verlies van de vorige drone zijn we tot een financiële overeenkomst gekomen met de leverancier”, zegt Wim Dries, burgemeester van Genk en voorzitter van het politiecollege. “Kenmerkend voor het nieuwe toestel zijn een verbeterde technologie en een hogere beveiliging.”


(Foto: Politie MidLim)

Beter beveiligd tegen defecten en misbruik

In 2012 nam de toenmalige politiezone GAOZ als eerste lokaal korps in België een drone in gebruik. In september 2014 kon het toestel niet meer teruggevonden worden na een faling van de kalibratie van het kompas. Het had op dat moment in totaal 63 opdrachten uitgevoerd, sommige op vraag van de brandweer of een andere politiezone. “Nu drie jaar later is Politie MidLim nog steeds de enige Belgische politiezone met een RPAS”, zegt Dries.

De nieuwe drone beschikt over een automatische checklist. Voor het opstijgen worden de cruciale functionaliteiten gecontroleerd. Is één functie mogelijk defect, dan stijgt het toestel niet op. De beelden die het toestel maakt worden geëncrypteerd en zijn zo beveiligd tegen misbruik. De drone bevat een gps en een “hidden track & trace-systeem” zodat een buitenstaander het toestel niet kan manipuleren.

Grote evenementen, opsporingen en verkeerstoepassingen
De drone wordt vooral gebruikt bij grote evenementen. Vanuit de lucht is het makkelijker om een locatie, een mensenmassa, bewegingsstromen en verkeersstromen in kaart te brengen. Hij zal ook steeds meer ingezet worden om na een verkeersongevallen de nodige opmetingen te doen aan de hand van fotogrammetrie. Dat bespaart de opstellers van een pv tijd bij het opmaken van een schets en het resultaat is bovendien nauwkeuriger. De zone wil fotogrammetrie ook gebruiken om onveilige verkeerspunten in kaart te brengen en te analyseren.

Daarnaast kan de drone een handig hulpmiddel zijn bij opsporingen, zowel om met de warmtegevoelige camera vermiste personen terug te vinden als in een gerechtelijk opsporingsonderzoek. De drone kan ook gebruikt worden voor allerlei foto-opdrachten waarbij luchtbeelden van nut kunnen zijn, zoals bij het ontwerpen van veiligheidsplannen. Andere toepassingen, zoals 3D-modelling van een plaats delict, worden nog onderzocht.

De zone benadrukt dat de minihelikopter niet ingezet wordt als ‘vliegende patrouille’ die vanuit de lucht willekeurig het dagelijkse wel en wee in de gaten houdt. “Enkel concrete en doelgerichte opdrachten komen in aanmerking”, luidt het.


(Foto: Politie MidLim)

Dronewetgeving niet van toepassing

Bij het inzetten van de drone houdt de zone rekening met de huidige luchtvaart- en camerawetgeving. Het KB voor drones dat op dit moment in voorbereiding is, geldt volgens MidLim niet voor de politiedrone omdat hij als staatsluchtvaartuig wordt beschouwd. Er werden algemene afspraken gemaakt met het Directoraat-Generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Zo zal de politiedrone niet hoger dan 120 meter en niet in het gecontroleerde luchtruim vliegen. De vier bestuurders volgden in Nederland een gecertificeerde opleiding.

De politie kan de drone niet zomaar inschakelen om binnen te kijken op privéterrein want dat druist in tegen de privacywetgeving. Elk gebruik met betrekking tot een gerechtelijk onderzoek valt onder de BOM-wetgeving en kan enkel na goedkeuring door het Limburgs parket.

Technische specificaties

  • Gewicht: 5,6 kg
  • Max. snelheid: 20 meter per seconde
  • Max. vliegtijd: 30 minuten
  • Max. vlieghoogte: 120 meter
  • Camera's: warmtebeeldcamera, HD-camera, HD-fototoestel
  • Andere functies: gps, hidden track&trace, software voor fotogrammetrie
  • Type: Altura Zenith, ontwikkeld door het bedrijf Aerialtronics
  • Prijs: 7.000 euro


Meer informatie over de drone vindt u op www.aerialtronics.com. Voor meer toelichting over de fotogrammetrietoepassingen kunt u terecht op www.orbitgis.com.