Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2024 (NIEUW)



In editie 2024 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2023. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2024 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2024 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Rijbewijs B volstaat voor nul-emissiebestelwagens met meer dan 3500 MTM binnen proefproject

Nieuws - 23/08/2023
-
Auteur 
Droits Quotidiens Legal Design


De Belgische regering voorziet in een proefproject waarbij bestuurders van deelnemende bedrijven gedurende 3 jaar bepaalde elektrische of waterstofvoertuigen met een MTM (maximale toegelaten massa) van meer dan 3.500 kg mogen besturen met een rijbewijs B.
Normaal gezien moeten bestuurders van voertuigen met een MTM van meer van 3.500 kg houder zijn van een rijbewijs categorie C of C1. Maar de MTM van nul-emissiebestelwagens bedraagt dikwijls meer dan 3.500 kg, terwijl het laadvermogen hetzelfde is als dat van gewone bestelwagens op fossiele brandstoffen met een MTM van 3.500 kg of minder. Dat komt door de massa van de batterij of het alternatieve aandrijfsysteem.
Daarom kan een maatregel die bepaalt dat rijbewijs B volstaat voor nul-emissie bestelwagens met een MTM tot 4.250 kg ervoor zorgen dat die bestelwagens even interessant worden voor transporteurs. De investering in dergelijke voertuigen doet hen dan immers niet inboeten aan laadvermogen.
Daarom start de Belgische regering een proefproject: bestuurders die in dienst zijn van of werken voor een in België gevestigd transportbedrijf dat deelneemt aan het proefproject, mogen tijdelijk een nul-emissiebestelwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 4.250 kg besturen met een rijbewijs B. Het rijbewijs moet sinds ten minste twee jaar afgegeven zijn. Het project start op 1 september 2023 en loopt gedurende 3 jaar.
De transportbedrijven die willen deelnemen aan het proefproject melden zich aan bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
Ze bezorgen de volgende geanonimiseerde gegevens met betrekking tot de bestuurders en de voertuigen:
het type voertuig: het merk, het model, de aard van de alternatieve aandrijving, de maximale toegelaten massa en het laadvermogen;
het aantal gereden kilometers;
het aantal ritten;
het werkgebiedstype: stedelijk, buitenstedelijk of beide;
of het voertuig de plaats heeft ingenomen van een voertuig met verbrandingsmotor of aanvullend werd ingezet;
het aantal verkeersongelukken.
Inwerking: 1 september 2023.

Bron:  16 april 2023 - Koninklijk besluit van 16 april 2023 betreffende het rijbewijs vereist voor door waterstof of met een elektrische motor aangedreven bestelwagens,BS 21 augustus 2023, bl. 68759.