Omzetting van Richtlijn 2008/96
De ordonnantie van 17 maart 2023 betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur zet de Europese richtlijn 2008/96/EG gedeeltelijk om.
Deze richtlijn werd onlangs gewijzigd door de Europese richtlijn 2019/1936.
Weginfrastructuur van de wegennetten:
De ordonnantie van 17 maart 2023 is van toepassing op de volgende weginfrastructuur:
• | de wegen van het trans-Europees wegennet, de autosnelwegen en de andere hoofdwegen, inclusief de weggedeelten die over bruggen en door tunnels lopen; |
• | de op- en afritten van de parkeerterreinen die langs het weginfrastructuurnet liggen dat onder deze ordonnantie valt; |
• | de weginfrastructuur die zich buiten stedelijke gebieden bevindt, geen toegangen naar aanliggende percelen omvat en met financiering van de Europese Unie worden gerealiseerd. |
De ordonnantie is van toepassing op deze weginfrastructuur in de ontwerpfase, de aanlegfase en de gebruiksfase.
De ordonnantie is niet van toepassing op wegtunnels (ordonnantie van 10 juli 2008).
Vaststelling en uitvoering van 4 procedures
De ordonnantie stelt 4 procedures vast en voert ze uit:
1) | een procedure voor beoordeling van de effecten op de verkeersveiligheid van infrastructuurprojecten; |
2) | een procedure voor verkeersveiligheidsaudits van infrastructuurprojecten; |
3) | een procedure voor veiligheidsbeoordelingen van het volledige wegennet; |
4) | een procedure voor verkeersveiligheidsinspecties. |
Beoordeling van de effecten op de verkeersveiligheid van infrastructuurprojecten
Deze beoordeling wordt uitgevoerd:
• | door een door de regering aangewezen organisatie; |
• | in de planningsfase van elk infrastructuurproject; |
• | op basis van de in artikel 7, §1 vermelde indicatieve criteria. |
Verkeersveiligheidsaudits van infrastructuurprojecten
Verkeersveiligheidsaudits worden uitgevoerd:
• | door auditoren die door de regering zijn aangesteld, die een specifieke opleiding hebben gevolgd en een houder zijn van een bekwaamheidscertificaat; |
• | voor alle infrastructuurprojecten in de fasen van het voorontwerp, het gedetailleerde ontwerp, vóór de ingebruikneming en bij het eerste gebruik; |
• | op basis van de Europese Commissie geformuleerde richtsnoeren en op basis van de in artikel 10, § 1 vermelde indicatieve criteria. |
Veiligheidsbeoordeling van het volledige wegennet
Deze beoordeling wordt uitgevoerd:
• | door een door de regering aangewezen organisatie; |
• | vanaf 2024 en ten minste om de 5 jaar; |
• | op basis van de Europese Commissie geformuleerde richtsnoeren, op basis van de methodologie voor systematische verkeersveiligheidsbeoordelingen en op basis van de in artikel 11, § 3 vermelde indicatieve criteria. |
Deze beoordeling analyseert het ongevalsrisico en de ernst ervan door:
• | een visueel onderzoek; |
• | een analyse van de gedeelten van het wegennet die meer dan 3 jaar in gebruik zijn en waarop zich meerdere ongevallen hebben voorgedaan. |
Na deze beoordeling voeren teams van deskundigen gerichte verkeersveiligheidsinspecties uit.
Die deskundigen houden rekening met meerdere indicatieve elementen die worden vermeld in artikel 12, §3.
Periodieke verkeersveiligheidsinspecties
Er worden periodieke verkeersveiligheidsinspecties georganiseerd:
• | door een door de regering aangewezen organisatie; |
• | om een toereikend veiligheidsniveau te handhaven; |
• | rekening houdend met de behoeften van de kwetsbare weggebruikers. |
Ongevalsverslag
De door de Regering aangewezen organisatie stelt een ongevalsverslag op voor elk dodelijk ongeval op een weginfrastructuur die onder de ordonnantie van 17 maart 2023 valt.
Bedoeling is de gemiddelde maatschappelijke kosten van een dodelijk en van een zwaar ongeval te berekenen.
De regering moet een verslag over de veiligheidsclassificatie van het volledige wegennet toezenden:
• | aan de Europese Commissie; |
• | uiterlijk op 31 oktober 2025; |
• | om de 5 jaar. |
Inwerkingtreding
De ordonnantie van 17 maart 2023 treedt in werking op 7 april 2023.
De oude ordonnantie van 19 mei 2011 betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur wordt opgeheven.