Het Vast Comité P zal voortaan àlle meldingen van een integriteitsschending behandelen. Tot nog toe was het comité alleen bevoegd voor meldingen van ‘politieambtenaren’. Voor personeelsleden die geen politieambtenaar waren, was de Federale Ombudsman aan zet.
Een situatie die volgens de wetgever ‘niet erg doeltreffend is voor de coherente werking van het meldingssysteem, noch om een globaal zicht te hebben op de integriteitsproblemen in de geïntegreerde politie’. Hij zorgt daarom voor de nodige aanpassingen in de
Integriteitswet van 15 september 2013 zodat het Vast Comité P voor alle meldingsdossiers van politiemensen bevoegd is, ongeacht de categorie van het personeelslid.
Daarnaast wordt Comité P ook belast met de meldingsdossiers van de personeelsleden van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie (AIG). Een wijziging vanuit de algemene bevoegdheid van het Comité P om toezicht te houden op deze dienst en haar personeelsleden.
In werking: 9 januari 2022 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad).
Bron: 12 DECEMBER 2021. - Wet tot wijziging van de wet van 15 september 2013 betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden, teneinde het Vast Comité P bevoegd te maken voor alle meldingen door personeelsleden van de geïntegreerde politie,BS 30 december 2021, bl. 126266.