Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Snelheidsbeperking buiten bebouwde kom op afstand aankondigen met bord en onderbord niet altijd meer nodig in Vlaanderen

Nieuws - 26/05/2021
-
Auteur 
Droits Quotidiens Legal Design


Vanaf 31 mei 2021 moeten snelheidsbeperkingen die in Vlaanderen buiten de bebouwde kom zijn aangegeven via verkeersbord C43 niet meer altijd op voorhand worden aangekondigd via een onderbord van het type Ia. Van die strikte regel uit het ‘Reglement van de wegbeheerder’ mag voortaan worden afgeweken onder meer op afritten van autosnelwegen of wanneer er gebruikt wordt gemaakt van ‘dynamische signalisatie’.
Snelheidsbeperking van meer dan 20 km/u
Het Reglement van de wegbeheerder stelt in artikel 9.9 uitdrukkelijk dat ‘wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, het eerste verkeersbord C43 altijd moet worden aangekondigd door een gelijkaardig verkeerbord aangevuld met een onderbord van type Ia, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20km/u bedraagt’.
Bedoeling daarvan is bestuurders te verwittigen zodat ze hun snelheid kunnen verminderen. De overheid die het wegennet beheert en verantwoordelijk is voor het plaatsen van de verkeersborden beschikt hierbij over geen enkele beoordelingsmacht en is verplicht om de plaatsingsregel na te leven.
Afwijking voor autosnelwegen en dynamische signalisatie
Maar volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is de plaatsing van de onderborden in sommige situaties niet altijd nodig. Ze voorziet daarom een aantal afwijkingen op de verplichting in het MB van 11 oktober 1976.
Van de verplichting in artikel 9.9 3° mag worden afgeweken:
bij de plaatsing van het eerste verkeersbord C43 ter hoogte van de oprit van een autosnelweg voorbij het verkeersbord F5
bij de plaatsing van het eerste verkeersbord C43 op de afrit van een autosnelweg
bij gebruik van signalisatie met veranderlijke informatie volgens de drukte en noodwendigheden van het verkeer.
In werking: 31 mei 2021.

Bron:  9 APRIL 2021. - Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, BS 21 mei 2021,bl. 53120.