Wie zijn motorrijbewijs A2 wil behalen in het Brussels gewest, zal het praktisch rijexamen voortaan mogen afleggen met een motorfiets waarvan de cilinderinhoud van de verbrandingsmotor minstens 245cm³ bedraagt. Tot 21 mei 2021 geldt nog een minimum van 395 cm³, een zwaarder motortype dus. De Brusselse regering zet hiermee een bepaling uit de Europese Rijbewijsrichtlijn 2020/612 om in regionaal recht. Vlaanderen en Wallonië deden dat al eerder.
Volgens Europa is zo’n hoge cc-inhoud niet meer actueel. Niet alleen omdat er de voorbije jaren heel wat vooruitgang is geboekt in de technologische ontwikkeling van de verbrandingsmotoren en chassis, ook omdat mensen steeds vaker voor een lichter motortype kiezen of voor een elektrische motorfiets.
Vlaanderen en Wallonië
De Brusselse regering is daarmee de laatste van de deelstaten die deze bepaling uit de Europese Rijbewijsrichtlijn 2020/612 omzet in regionaal recht. Vlaanderen dat al eerder, met een besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2020 dat op 23 januari 2021 in werking trad. In Wallonië is de wijziging van kracht sinds 1 november 2020 als gevolg van een besluit van de Waalse regering van 28 januari 2021.