Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Praktisch rijexamen A2 in Brussels gewest mag voortaan met lichter type motorfiets

Nieuws - 17/05/2021
-
Auteur 
Droits Quotidiens Legal Design


Wie zijn motorrijbewijs A2 wil behalen in het Brussels gewest, zal het praktisch rijexamen voortaan mogen afleggen met een motorfiets waarvan de cilinderinhoud van de verbrandingsmotor minstens 245cm³ bedraagt. Tot 21 mei 2021 geldt nog een minimum van 395 cm³, een zwaarder motortype dus. De Brusselse regering zet hiermee een bepaling uit de Europese Rijbewijsrichtlijn 2020/612 om in regionaal recht. Vlaanderen en Wallonië deden dat al eerder.
Volgens Europa is zo’n hoge cc-inhoud niet meer actueel. Niet alleen omdat er de voorbije jaren heel wat vooruitgang is geboekt in de technologische ontwikkeling van de verbrandingsmotoren en chassis, ook omdat mensen steeds vaker voor een lichter motortype kiezen of voor een elektrische motorfiets.
Richtlijn 2020/612
De Europese Commissie wil dan ook dat alle lidstaten de technische minimumnormen voor hun examenvoertuigen afstemmen op die vooruitgang. Zelf legt ze via Richtlijn 2020/612 een cilinderinhoud op van 250 cm³ voor motorfietsen van categorie A2 waarmee het praktisch rijexamen wordt afgelegd. Vroeger was dit op Europees niveau trouwens nog 400 cm³. Maar de commissie laat toe dat de lidstaten een marge van 5 cm³ hanteren beneden dit vereiste minimum.
Iets waar ook de Brusselse regering nu voor kiest bij de aanpassing van de minimumnormen voor examenvoertuigen voor een rijbewijs van categorie A2 in het RijbewijsKB van 23 maart 1998.. Ze bepaalt meer concreet dat de kandidaten voor een rijbewijs A2 het praktisch rijexamen moeten afleggen met een motorfiets waarvan de cilinderinhoud ‘minstens 245 cm³’ bedraagt. En dat vanaf 21 mei 2021.
Vlaanderen en Wallonië
De Brusselse regering is daarmee de laatste van de deelstaten die deze bepaling uit de Europese Rijbewijsrichtlijn 2020/612 omzet in regionaal recht. Vlaanderen dat al eerder, met een besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2020 dat op 23 januari 2021 in werking trad. In Wallonië is de wijziging van kracht sinds 1 november 2020 als gevolg van een besluit van de Waalse regering van 28 januari 2021.
In werking: 21 mei 2021.

Bron:  22 APRIL 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs,BS 11 mei 2021, bl. 47415.