Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Vlaanderen bereidt zich voor op versoepeling van beperkingen voor automatics op rijbewijzen

Nieuws - 14/01/2021
-
Auteur 
Laure Lemmens


De Vlaamse regering stoomt haar regelgeving inzake het rijbewijs en de rijexamens klaar voor de omzetting van de Europese Rijbewijsrichtlijn 2020/612 waar momenteel op federaal niveau werk van wordt gemaakt.
Geen beperkingen tot automatics
Op basis van de Europese richtlijn kunnen de lidstaten sinds 1 november 2020 beslissen om houders van een rijbewijs B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 of D1E zonder beperkingen te laten rijden met ‘een voertuig met automatische schakeling’ als ze over rijbewijs voor die categorieën beschikken voor een handgeschakeld voertuig. Er moet dan dus geen code 78 meer op het rijbewijs. Voorwaarde is wel dat de betrokkene tijdens het rijexamen voor dat handgeschakeld voertuig het onderdeel ‘veilig en energie-efficiënt rijden’ heeft afgelegd. De kandidaat-bestuurder moet dus tijdens het examen aantonen dat hij tijdens het rijden enerzijds de veiligheid kan garanderen en anderzijds het brandstofverbruik en de uitstoot kan verminderen door waar nodig manueel te schakelen tijdens het optrekken, afremmen, op stijgende en dalende hellingen.
In het verleden konden de lidstaten alleen kiezen om geen beperkingen op te nemen voor voertuigen met automatische versnelleingn op rijbewijzen C, CE, D of DE. Dus alleen voor vrachtwagens- en bussen (met of zonder aanhangwagen). Europa heeft de mogelijkheden uitgebreid omdat zowel bedrijven als particulieren steeds vaker kiezen voor personenwagens met aanhangwagen, kleine busjes, bestelwagens die halfautomatisch, automatische en hybride zijn.
Ook in ons land wordt werk gemaakt van de omzetting. Al gebeurt dat op federaal niveau aangezien het om een federale bevoegdheid gaat. De Vlaamse regering wacht de publicatie van die omzetting echter niet af en zorgt nu al dat de Vlaamse regelgeving klaar is voor de wijziging. Concreet wijzigt ze ‘punt 8 van onderdeel III van bijlage 5 van het RijbewijsKB van 23 maart 1998’ zodat het praktijkexamen voor categorieën B en BE alvast afgestemd is op de wijzigingen.
Minimumnormen examenvoertuigen
Daarnaast wijzigt de Vlaamse regering ook de normen voor de examenvoertuigen van motorfietsen van categorie A2. Basis is eveneens Richtlijn 2020/612. Europa wil dat de lidstaten de normen voor motorfietsen van categorie A2 die tijdens rijexamens worden gebruikt om de vaardigheden en het gedrag van kandidaat-bestuurders te testen worden aangepast aan de ‘technische vooruitgang’ of meer concreet de ontwikkeling van verbrandingsmotoren en chassis en het toenemende gebruik van elektrische motorfietsen. De technische voorwaarden voor examenvoertuigen van categorie A2 moeten ook representatief zijn voor het rijbewijs dat de kandidaat-bestuurders al dan niet zullen ontvangen, klinkt het in de richtlijn.
Voortaan geldt algemeen dat ‘de cilinderinhoud van motorfietsen van categorie A2 die zijn aangedreven door een verbrandingsmotor voortaan 245 cm3 moet bedragen in plaats van 395 cm3’.
In werking: 23 januari 2020.

Bron:  27 NOVEMBER 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 38 en bijlage 5 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs,BS 13 januari 2021.