De boetecatalogus binnen de Vlaamse taxiregelgeving is gevoelig uitgebreid. Vanaf 1 november 2020 zijn er zware boetes voor bestuurders die geen vergunningskaart kunnen voorleggen, van wie de vergunningskaart vals is of niet meer geldig is. Maar ook voor bestuurders die aan rolstoelvervoer doen zonder machtiging en bestuurders die de voorwaarden schenden bij een verkregen uitzondering op de emissienormen. De boetebedragen lopen op tot 500 euro.
Nieuwe inbreuken en boetes vanaf 1 november
| |
de bestuurder kan geen vergunningskaart voorleggen | |
de voorgelegde vergunningskaart is vals of de gegevens ervan zijn vervalst | |
de vergunningskaart is niet geldig omdat de geldigheidsduur ervan verstreken is | |
de bestuurder rijdt met een voertuig dat niet vermeld is op de vergunningskaart | |
de bestuurder doet aan rolstoelvervoer, zonder machtiging hiervoor op zijn bestuurderspas | |
een voertuig waarvoor een uitzondering is verleend door de minister (op basis van artikel 46 en 50 van het BVR) inzake ecoscore, wordt ingezet voor een ander vervoerstype dan de uitzonderingsgrond (ceremonieel vervoer of aangepast vervoer) | |
het voertuig is uitgerust met een taxilicht terwijl er geen meetinstrument aan boord is | |
het voertuig bevindt zich onrechtmatig binnen de perimeter van 200 meter rond een standplaats of het grondgebied van Luchthaven Brussel-Nationaal | |
Nog tal van andere wijzigingen
• | de verplichte wachttijd van 15 minuten bij een bestelde rit is geschrapt |
• | het besluit stelt duidelijk dat een taxilicht en meetinstrument altijd samengaan. Dat moet de herkenbaarheid op straat ten goede komen. Wie een voertuig met een taxilicht ziet, weet dan die daar zonder bestellen vooraf kan instappen |
• | de tarievenkaart moet voortaan aan de achterste rechter zijruit worden aangebracht, rechts onderaan. De vergunningenkaart aan de achterruit rechts onderaan |
• | de datum waarop de overdracht en opslag van de ritgegevens verplicht wordt gesteld, is verschoven van 1 juli naar 1 november 2020. De gegevensbank is wel beschikbaar vanaf 1 juli, maar de taxisector heeft zich de voorbije maanden onvoldoende kunnen voorbereiden |
• | heel wat modelformulieren zijn aangepast. Zoals het aanvraagformulier voor de vergunning, de taxivergunning, de vergunningskaart, de tarievenkaart, enz. |
Bron: 18 september 2020 - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer, BS 09 oktober 2020, p.71373.