Calog-personeel wordt steeds vaker ingeschakeld voor taken die verband houden met het verwerken van persoonsgegevens en informatie in de politionele gegevensbanken en de gegevensbanken die ter beschikking staan van de geïntegreerde politie (GPI). Denk onder meer aan de functie van strategisch analist, van ondersteuning van de operationeel analisten, van dispatcher of van ondersteuning van de functioneel beheerders. Een degelijke wettelijke basis voor die taken was er niet. Tot nu. De wetgever brengt de regelgeving in lijn met de praktijk en zorgt voor een juridische basis in de Wet op de Geïntegreerde Politie. Daarin wordt duidelijk om welke verwerkingsbevoegdheden het gaat en onder welke voorwaarden de Calog-leden ze mogen uitoefenen.
Aanwijzing en opleiding
De betrokken Calog-leden die instaan voor politionele gegevens verwerkingen moeten daarvoor aangewezen zijn door de korpschef, de commissaris-generaal of de directeur (die de ondersteunende opdrachten toekent en de toegangen op het vlak van de gegevensverwerkingen verleent). Die laatste moeten zorgen dat het aangewezen personeel een degelijke opleiding krijgt.
Opleiding
De politiediensten mogen de opleidingen zelf organiseren of ze aanreiken via de politiescholen. Gegevens over de opleiding worden bijgehouden in het personeelsdossier zodat men zeker is dat iedereen de opleiding heeft gevolgd.
Werkgebied
Calog van de federale en lokale politie zijn bevoegd om de ondersteunende opdrachten uit te voeren op het hele nationale grondgebied. Maar Calog-personeel van de lokale politie voert de opdrachten in principe uit op het grondgebied van de politiezone.
In werking: 24 augustus 2020.