Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Wegcode laat fietskarren tot 1,2 meter breed toe voor pilootprojecten goederenvervoer

Nieuws - 04/08/2020
-
Auteur 
Carine Govaert


Aanhangwagens die getrokken worden door een fiets, mogen hoogstens 1 meter breed zijn. Maar dat is net niet breed genoeg om een standaard-europallet van 1,20 m op 0,80 m te kunnen vervoeren. De federale regering past daarom de Wegcode aan. Fietsaanhangwagens mogen vanaf nu 1,20 m breed zijn, maar wel alleen als de aanhangwagen gebruikt wordt in het kader van een pilootproject voor goederenvervoer.
De regels voor pilootprojecten voor goederenvervoer worden vastgelegd door de gewestoverheid. De deelstaten zijn immers bevoegd voor het vervoer van de ladingen, terwijl de federale overheid bevoegd is voor de afmetingen van de rijwielen en hun aanhangwagens.
In Brussel rijden al fietsaanhangwagens rond van 1,20 m breed: het gewest besliste vorig jaar om een pilootproject te starten met fietscontainers voor goederenvervoer. Dat project loopt tot 1 mei 2023. Bedrijven die pakjes bezorgen met zo’n fietscontainer, hebben een vergunning nodig. De vergunning blijft 2 jaar geldig. Het Brussels gewest hoopt zo tegen het einde van dit jaar 115.000 leveringen te kunnen realiseren en 55 ton CO2-uitstoot te vermijden.

Het KB dat de Wegcode aanpast, treedt bij publicatie onmiddellijk in werking. Dat is op 31 juli 2020.

Bron:  16 juni 2020 - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg met betrekking tot de door fietsen getrokken aanhangwagens in het kader van pilootprojecten voor het goederenvervoer, BS 31 juli 2020.