Aanhangwagens die getrokken worden door een fiets, mogen hoogstens 1 meter breed zijn. Maar dat is net niet breed genoeg om een standaard-europallet van 1,20 m op 0,80 m te kunnen vervoeren. De federale regering past daarom de Wegcode aan. Fietsaanhangwagens mogen vanaf nu 1,20 m breed zijn, maar wel alleen als de aanhangwagen gebruikt wordt in het kader van een pilootproject voor goederenvervoer.
De regels voor pilootprojecten voor goederenvervoer worden vastgelegd door de gewestoverheid. De deelstaten zijn immers bevoegd voor het vervoer van de ladingen, terwijl de federale overheid bevoegd is voor de afmetingen van de rijwielen en hun aanhangwagens.
In Brussel rijden al
fietsaanhangwagens rond van 1,20 m breed: het gewest besliste vorig jaar om een pilootproject te starten met fietscontainers voor goederenvervoer. Dat project loopt tot 1 mei 2023. Bedrijven die pakjes bezorgen met zo’n fietscontainer, hebben een vergunning nodig. De vergunning blijft 2 jaar geldig. Het Brussels gewest hoopt zo tegen het einde van dit jaar 115.000 leveringen te kunnen realiseren en 55 ton CO
2-uitstoot te vermijden.
Het KB dat de Wegcode aanpast, treedt bij publicatie onmiddellijk in werking. Dat is op 31 juli 2020.
Bron: 16 juni 2020 - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg met betrekking tot de door fietsen getrokken aanhangwagens in het kader van pilootprojecten voor het goederenvervoer, BS 31 juli 2020.