Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Kilometerheffing, eurovignet en tol: Europa indexeert maxima voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton

Nieuws - 09/07/2020
-
Auteur 
Carine Govaert


De Europese Eurovignet- of tolrichtlijn legt minimum- en maximumbedragen op voor het verrekenen van infrastructuur- en milieukosten aan transportbedrijven met vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Die tarieven worden om de 2 jaar geïndexeerd. De meeste maxima stijgen lichtjes. De minima wijzigen niet.
De infrastructuurheffing moet in principe de kosten dekken voor de bouw, het onderhoud, de exploitatie en de ontwikkeling van de weginfrastructuur. Het maximumbedrag dat de lidstaten mogen aanrekenen voor het gebruik van hun infrastructuur hangt af van de Euronorm en van het aantal assen van de vrachtwagen. De maxima stijgen voor de hoogste en meest vervuilende klasse met 78 euro per jaar. Voor de minste vervuilende zware vrachtwagens is er een daling met 8 euro per jaar.
 
Maxima voor infrastructuurheffing
Jaartarief
Max. 3 assen
Min. 4 assen
EURO 0
1.475
2.472
EURO I
1.282
2.140
EURO II
1.116
1.861
EURO III
970
1.617
EURO IV of minder vervuilend
882
1.471
Het dagtarief is hetzelfde voor alle voertuigen en stijgt van 12 naar 13 euro.
Naast de zuivere infrastructuurkosten mogen de lidstaten ook kosten voor lucht- en geluidsverontreiniging doorrekenen. En ook daarvoor bestaan er maxima. Ze worden uitgedrukt in cent, per voertuig, per kilometer. De maxima voor luchtverontreiniging stijgen voor iedereen (behalve voor diegenen die een nultarief genieten). Idem voor de maxima voor geluidshinder, al is de stijging minder uitgesproken voor het interlokale verkeer.
Maxima voor luchtverontreinging
Tarief
Voorstadswegen
Interlokale wegen
EURO 0
17,8
13,3
EURO I
12,2
8,9
EURO II
10,0
7,8
EURO III
7,8
6,7
EURO IV
4,5
3,4
EURO V
0
0
EURO V na 31/12/2013
3,4
2,3
EURO VI
0
0
EURO VI na 31/12/2017
2,3
1,2
Minder vervuilend dan EURO VI
0
0
Maxima voor geluidshinder
Tarief
Voorstadswagen
Interlokale wegen
Dag
1,22
0,23
Nacht
2,22
0,34
De tarieven voor luchtverontreiniging en geluidshinder mogen verdubbeld worden in bergachtige gebieden.
De EU-lidstaten beslissen vrij of zij hun infrastructuur- en milieukosten volledig, gedeeltelijk of helemaal niet doorrekenen aan de transportbedrijven. Maar áls zij een heffing invoeren, moeten de tarieven van de lidstaten zich situeren binnen de Europese minima en maxima. Zo moeten in ons land de tarieven van de verkeersbelasting binnen de Europese vork vallen. De belasting op de inverkeerstelling valt daar niet onder.