Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Brussel probeert lage-emissiezone te redden met verwijzing naar socio-economische criteria voor zwaar vervoer

Nieuws - 02/06/2020
-
Auteur 
Carine Govaert


Als de Raad van State het advies van zijn auditeur volgt, wordt de Brusselse lage-emissiezone vernietigd en moet het Brussels gewest wellicht alle boetes terugbetalen die het de voorbije 2 jaar heeft geïnd. De auditeur vindt het immers discriminerend dat wagens, bestelwagens en minibusjes met een te hoge uitstoot de Brusselse lage-emissiezone níet binnen mogen, terwijl zware vrachtwagens van meer dan 3,5 ton dat wél mogen. Met een spoedbesluit van 20 mei 2020 probeert de Brusselse regering de ‘propere lucht’ te redden.
De Brusselse overheid voerde in 2018 een lage-emissiezone in, en sindsdien worden de normen elk jaar strenger. De lage-emissiezone (LEZ) geldt echter niet voor elektrische voertuigen en voertuigen op waterstof, omdat hun uitstoot minimaal is. De LEZ geldt ook niet voor het zwaar vervoer – officieel: de ‘andere motorvoertuigen dan die welke beantwoorden aan de categorieën M en N1, evenals de voertuigen van de categorie N1 met carrosseriecode BC’. Tot die eerste groep behoren de vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, en tot de tweede groep, de opleggertrekkende voertuigen.
Er bestaat dus een verschil in behandeling tussen vervuilende wagens, bestelwagens en minibussen, die de LEZ niet binnen mogen, en het zwaar vervoer, dat de LEZ wél binnen mag. En voor dat verschil in behandeling wordt geen redelijke verantwoording gegeven, meent de auditeur.
Het Brussels gewest verdedigt zich door erop te wijzen dat automobilisten en professionele vrachtwagenchauffeurs geen vergelijkbare categorieën zijn. Het gewest zet dat onderscheid nu in de verf door het zwaar vervoer mee op te nemen in de groep van voertuigen die een uitzondering genieten op het LEZ-verbod omwille van ‘de aard, het type, het gebruik van het betreffende motorvoertuig, evenals socio-economische criteria’. Tot die groep behoren bijvoorbeeld de prioritaire voertuigen (politiecombi’s, ambulances, brandweerwagens), de voertuigen voor gehandicapte personen en de oldtimers. Wij zijn benieuwd of de raadsheren van de Raad van State die visie zullen volgen in hun uiteindelijke arrest.
Het Brusselse spoedbesluit treedt onmiddellijk in werking. Dus op 28 mei.