De coronacrisis heeft een enorme impact op de activiteiten van vervoersondernemingen. Het is zowel voor de bedrijven zelf, als voor de chauffeurs én de bevoegde autoriteiten vaak onmogelijk om te voldoen aan de administratieve verplichtingen die door de Europese wetgeving worden opgelegd. Om de gevolgen te beperken komt Europa voor verschillende formaliteiten met uitstel. Verordening 2020/698 verschuift massaal deadlines binnen het wegvervoer, het spoorvervoer, de binnenvaart en de maritieme beveiliging.
Wegvervoer
• | Getuigschrift vakbekwaamheid |
De termijnen waarbinnen de houder van een getuigschrift vakbekwaamheid de nascholing moet voltooien die zouden verstrijken tussen 1 februari en 31 augustus 2020 worden met 7 maanden verlengd. Het getuigschrift blijft geldig.
De geldigheid van de geharmoniseerde Uniecode 95 op het rijbewijs of de kwalificatiekaart bestuurder wordt ook verlengd met 7 maanden vanaf de vervaldatum ervan. Dat geldt ook voor de kwalificatiekaarten die zouden vervallen tussen 1 februari en 31 augustus 2020.
De geldigheidsduur van rijbewijzen die op basis van artikel 7 of punt 3.d van bijlage I van Richtlijn 2006/12/EG zouden verstrijken tussen 1 februari en 31 augustus 2020 worden verlengd met 7 maanden vanaf de vervaldatum ervan.
De controles van tachografen die tussen 1 maart en 31 augustus 2020 hadden moeten plaatsvinden, moeten nu worden uitgevoerd uiterlijk 6 maanden na de datum waarop ze hadden moeten plaatsvindend. De lidstaten krijgen ook extra tijd om bestuurderskaarten te vernieuwen of te vervangen. Tot het moment dat ze een nieuwe kaart krijgen, moeten chauffeurs een haalbaar en verplicht alternatief krijgen voor het registreren van de nodige informatie over rij-, arbeids- en rusttijden.
• | Technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens |
De periodieke technische controles die tussen 1 februari en 31 augustus 2020 hadden moeten plaatsvinden, mogen op een latere datum worden uitgevoerd, maar uiterlijk 7 maanden na de oorspronkelijke termijn. De betrokken certificaten moeten geldig blijven tot die latere datum.
• | Voorwaarden voor beroep van wegvervoerondernemer |
De vastgestelde maximale termijn voor beoordelingen van de financiële draagkracht van vervoersondernemingen wordt onder voorwaarden verlengd van 6 tot 12 maanden.
• | Toegang tot markt voor internationaal goederevervoer over de weg en de internationale markt voor touringcar- en autobusdiensten |
De geldigheidsduur van vergunningen en attesten (o.a. de communautaire vergunning, het bestuurdersattest en de vergunning voor aanbieden van geregeld vervoer) wordt verlengd met 6 maanden vanaf de vervaldatum ervan.
Spoorvervoer
• | Certificering van machinisten |
De geldigheidsduur van vergunningen van machinisten die locomotieven en treinen besturen op het spoorsysteem van de Europese Unie die tussen 1 maart en 31 augustus verstrijken, wordt verlengd met 6 maanden vanaf de vervaldatum ervan. Machinisten moeten ook 6 maanden de tijd krijgen om de vereiste periodieke controles te ondergaan.
De uiterste termijnen voor het uitvoeren van regelmatige onderzoeken die volgens Richtlijn 2012/34 verstrijken tussen 1 maart en 31 augustus 2020 worden met 6 maanden verlengd. Dat geldt ook voor de geldigheidsduur van tijdelijke vergunningen die verlopen tussen 1 maart en 31 augustus 2020.
De vergunningverlenende autoriteit krijgt 6 maanden extra de tijd om beslissingen te nemen.
Binnenvaart en maritieme beveiliging
• | Afgifte van vaarbewijzen voor het vervoer van goederen en personen over de binnenwateren van de Europese Unie |
De termijn voor een geneesonderzoek (verplicht voor 65-plussers met een vaarbewijs) dat zou zijn verstreken of zou verstrijken tussen 1 maart en 31 augustus 2020 wordt met 6 maanden verlengd. De betrokken vaarbewijzen blijven gelden.
• | Technische voorschriften voor binnenschepen |
De geldigheidsduur van Uniebinnenvaartcertificaten die zouden vervallen tussen 1 maart en 31 augustus 2020 worden met 6 maanden verlengd.
• | Beveiliging van schepen en havenfaciliteiten |
De termijnen voor veiligheidscontroles en veiligheidsplannen moeten worden verlengd. Er moet ook flexibiliteit worden toegestaan voor oefeningen en trainingen in verband met maritieme beveiliging.