Ook tijdens de Corona-crisis garanderen we onze klantenservice
Wolters Kluwer volgt de ontwikkelingen
van COVID-19 op de voet.
We stellen alles in het werk om de gezondheid
en de veiligheid van onze werknemers,
hun families en onze klanten veilig te stellen
en dit zonder de dienstverlening aan onze klanten te onderbreken.

U kunt intussen onverminderd op ons blijven rekenen.
De meeste medewerkers kunnen thuis werken,
ook ons Customer Service Team.
U kan hen nog steeds tijdens de kantooruren,
elke werkdag tussen 8u30-12u30 en 13u30-16u30,
bereiken.


Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in

Interesse?

Wenst u volledige toegang tot wetgeving, rechtspraak, praktische commentaarteksten en nieuwsberichten op maat van politiediensten?



Zakboekje strafrecht 2020 (NIEUW)



Praktisch werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Volledig geüpdatet en uitgebreid met nieuwe commentaarteksten (o.a. over vruchtafdrijving, grafschennis, belaging, schending van het beroepsgeheim, bijzondere vormen van oplichting, handel in menselijke organen). U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Efficiënt aankopen met overheidsopdrachten (NIEUW)



Het pas verschenen boek Efficiënt aankopen met overheidsopdrachten is een gids om verantwoord om te gaan met overheidsgeld en tegelijk de kwaliteit van de aan te kopen goederen en diensten te verbeteren. Het legt de noodzakelijke handelingen uit per fase van het inkoopproces. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Zakboekje politiestatuut 2020



Met het Zakboekje Politiestatuut 2020 hebt u duidelijke en volledige basisinformatie over het personeelsstatuut bij de politie. Daarnaast krijgt u een actueel antwoord op alle onduidelijkheden en vragen over dit statuut in volle evolutie. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Verkeersvademecum 2020



In editie 2020 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2019. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2020



Het ‘Interventiezakboekje 2020’ bestaat uit 72 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. Het hele boekje is geüpdatet en in vergelijking met editie 2019 zijn er fiches toegevoegd over 'Camerawet politie', 'Cannabis light' en 'Drones'. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Aantal verkeersdoden gestegen van 584 naar 620

Nieuws - 12/03/2020
-
Auteur 
Tom Depla


Vorig jaar vielen er 620 doden op de Belgische wegen. Dat zijn 36 verkeersdoden of 6% meer dan in 2018. De stijging was het grootst in Wallonië (+31), maar ook in Vlaanderen was er een toename (+7). In Brussel was er een zeer lichte daling van 21 naar 19. Dit alles blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. "Na 3 opeenvolgende jaren met een daling van het aantal verkeersdoden, is het aantal doden op onze wegen nu opnieuw gestegen", zegt Karin Genoe, ceo Vias institute. “We moeten de exacte oorzaken van deze negatieve tendens verder analyseren en zoeken naar oplossingen om de situatie te verbeteren."

In 2019 vielen er 620 verkeersdoden in vergelijking met 584 in 2018, een stijging met 6%. Het aantal letselongevallen daalde met 2% (van 38.195 naar 37.375) en bereikte daarmee een laagterecord.

 Aantal in
2018
Aantal in
2019
Evolutie
2018-2019
Evolutie
2018-2019
Letselongevallen38.19537.375-820-2,1%
Slachtoffers49.02447.381-1.643-3,4%
Doden ter plaatse584620+36+6,2%
Gewonden48.44046.761-1.679-3,5%
(Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute)
Lichte stijging in Vlaanderen, grote stijging in Wallonië
De stijging van het aantal verkeersdoden is het grootst in Wallonië: van 266 naar 297 doden (+31). In Vlaanderen is er een lichte stijging van 297 naar 304 doden (+7). Het is het tweede opeenvolgende jaar dat het aantal verkeersdoden in Vlaanderen stijgt. In Brussel is er een kleine daling van 21 naar 19.

Voor de letselongevallen is de tendens omgekeerd. Zowel in Vlaanderen (van 23.574 naar 22.890 ongevallen, -3%) als in Wallonië (van 10.813 naar 10.593 ongevallen, -2%) is er een lichte daling. Maar in Brussel is er een lichting stijging (van 3.808 naar 3.892, +2%).
Aantal doden naargelang type weggebruiker
Op nationaal niveau is het aantal doden het sterkst gestegen bij de auto-inzittenden (van 266 naar 297 doden), de voetgangers (van 73 naar 88 doden) en de fietsers (van 84 naar 91 doden). Nooit eerder waren er meer fietsdoden. Dat komt vooral omdat het aantal fietsdoden in Wallonië van 7 naar 21 gestegen is. In Vlaanderen was er een daling van 75 naar 68 fietsdoden.

In Vlaanderen zien we ook een stijging van het aantal doden bij de bromfietsen (van 10 naar 16) en vooral bij de voetgangers (van 32 naar 44). Ook bij de auto-inzittenden is er een stijging van 105 naar 123 doden.

Het aantal ongevallen met dodelijke afloop waarbij een vrachtwagen betrokken is, daalde sterk in Vlaanderen van 70 naar 52 doden. Zowel in Vlaanderen als Wallonië was er een stijging voor de ongevallen waarbij een auto-inzittende om het leven kwam. In Wallonië steeg het aantal van 155 naar 169, in Vlaanderen van 105 naar 123 doden.
Aantal letselongevallen naargelang type weggebruiker
De stijging voor het aantal letselongevallen is het grootst bij de fietsers (+ 2%). In Vlaanderen bleef het aantal letselongevallen voor hen ongeveer gelijk (+0,4%), maar in Wallonië (+8%) en in Brussel(+17%) was er een grote stijging. In Vlaanderen zagen we voor de auto-inzittenden een daling van het aantal letselongevallen met 5% (van 18.051 naar 17.165 ongevallen). Aangezien het aantal doden in die categorie steeg, zijn die ongevallen dus vooral veel ernstiger geworden.

Meer informatie en meer resultaten vindt u in de verkeersveiligheidsbarometer op de website van Vias institute.