Vorig jaar vielen er 620 doden op de Belgische wegen. Dat zijn 36 verkeersdoden of 6% meer dan in 2018. De stijging was het grootst in Wallonië (+31), maar ook in Vlaanderen was er een toename (+7). In Brussel was er een zeer lichte daling van 21 naar 19. Dit alles blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. "Na 3 opeenvolgende jaren met een daling van het aantal verkeersdoden, is het aantal doden op onze wegen nu opnieuw gestegen", zegt Karin Genoe, ceo Vias institute. “We moeten de exacte oorzaken van deze negatieve tendens verder analyseren en zoeken naar oplossingen om de situatie te verbeteren." In 2019 vielen er 620 verkeersdoden in vergelijking met 584 in 2018, een stijging met 6%. Het aantal letselongevallen daalde met 2% (van 38.195 naar 37.375) en bereikte daarmee een laagterecord.
| Aantal in 2018 | Aantal in 2019 | Evolutie 2018-2019 | Evolutie 2018-2019 |
Letselongevallen | 38.195 | 37.375 | -820 | -2,1% |
Slachtoffers | 49.024 | 47.381 | -1.643 | -3,4% |
Doden ter plaatse | 584 | 620 | +36 | +6,2% |
Gewonden | 48.440 | 46.761 | -1.679 | -3,5% |
(Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute)Lichte stijging in Vlaanderen, grote stijging in Wallonië
De stijging van het aantal verkeersdoden is het grootst in Wallonië: van 266 naar 297 doden (+31). In Vlaanderen is er een lichte stijging van 297 naar 304 doden (+7). Het is het tweede opeenvolgende jaar dat het aantal verkeersdoden in Vlaanderen stijgt. In Brussel is er een kleine daling van 21 naar 19.
Voor de letselongevallen is de tendens omgekeerd. Zowel in Vlaanderen (van 23.574 naar 22.890 ongevallen, -3%) als in Wallonië (van 10.813 naar 10.593 ongevallen, -2%) is er een lichte daling. Maar in Brussel is er een lichting stijging (van 3.808 naar 3.892, +2%).
Aantal doden naargelang type weggebruiker
Op nationaal niveau is het aantal doden het sterkst gestegen bij de auto-inzittenden (van 266 naar 297 doden), de voetgangers (van 73 naar 88 doden) en de fietsers (van 84 naar 91 doden). Nooit eerder waren er meer fietsdoden. Dat komt vooral omdat het aantal fietsdoden in Wallonië van 7 naar 21 gestegen is. In Vlaanderen was er een daling van 75 naar 68 fietsdoden.
In Vlaanderen zien we ook een stijging van het aantal doden bij de bromfietsen (van 10 naar 16) en vooral bij de voetgangers (van 32 naar 44). Ook bij de auto-inzittenden is er een stijging van 105 naar 123 doden.
Het aantal ongevallen met dodelijke afloop waarbij een vrachtwagen betrokken is, daalde sterk in Vlaanderen van 70 naar 52 doden. Zowel in Vlaanderen als Wallonië was er een stijging voor de ongevallen waarbij een auto-inzittende om het leven kwam. In Wallonië steeg het aantal van 155 naar 169, in Vlaanderen van 105 naar 123 doden.
Aantal letselongevallen naargelang type weggebruiker
De stijging voor het aantal letselongevallen is het grootst bij de fietsers (+ 2%). In Vlaanderen bleef het aantal letselongevallen voor hen ongeveer gelijk (+0,4%), maar in Wallonië (+8%) en in Brussel(+17%) was er een grote stijging. In Vlaanderen zagen we voor de auto-inzittenden een daling van het aantal letselongevallen met 5% (van 18.051 naar 17.165 ongevallen). Aangezien het aantal doden in die categorie steeg, zijn die ongevallen dus vooral veel ernstiger geworden.
Meer informatie en meer resultaten vindt u in de verkeersveiligheidsbarometer op de website van Vias institute.