De Europese Commissie corrigeert een tegenstrijdigheid in haar regels voor het gebruik van aerodynamica op voertuigen. Het gaat om een aanpassing van de voorwaarden in de bepaling uit Verordening 2019/1916 die de lidstaten toelaat om voertuigen of voertuigcombinaties met aerodynamische voorzieningen in de gebruiksstand te verbieden in stedelijke of interstedelijke gebieden.
Bij de toepassing van die bepaling is een tegenstrijdigheid aan het licht gekomen tussen de voorwaarden met betrekking tot de operationele omstandigheden in bepaalde stedelijke en interstedelijke gebieden en de voorwaarden voor gebruik van aerodynamica uit artikel 8ter, lid 3 van Basisrichtlijn 96/53/EG. De omschrijving in de verordening wordt daarom aangepast.
Volgens de vorige omschrijving konden de lidstaten voertuigen of voertuigcombinaties met aerodynamische voorzieningen in de gebruiksstand verbieden ‘in stedelijke of interstedelijke gebieden, rekening houdend met de speciale kenmerken van deze gebieden, namelijk waar de snelheidsbeperking 50 km/h of minder bedraagt en waar veel kwetsbare weggebruikers kunnen zijn’. Het nieuwe artikel stelt dat ze dat verbod kunnen opleggen ‘gelet op de specifieke context van stedelijke of interstedelijke gebieden waar een snelheidsbeperking van 50 km/h of minder geldt en waar vaak kwetsbare gebruikers aanwezig zijn’.
Uitvoeringsverordening 2020/349 is rechtstreeks van toepassing op alle lidstaten.
Bron: Uitvoeringsverordening 2020/349 van de Commissie van 2 maart 2020 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1916 met betrekking tot de operationele omstandigheden in bepaalde stedelijke of interstedelijke gebieden, Pb.L. 3 maart 2020, afl. L63/1.Extra informatie: Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1916 van de Commissie van 15 november 2019 tot vaststelling van nadere bepalingen betreffende het gebruik van de aerodynamische voorzieningen krachtens Richtlijn 96/53/EG van de Raad, Pb.L. 18 november 2019, afl. L297/3.