Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Kilometerheffing voor zware vrachtwagens in Vlaanderen stijgt op 1 juli

Nieuws - 09/01/2020
-
Auteur 
Carine Govaert


Het programmadecreet trekt het basistarief van de kilometerheffing voor vrachtwagens op. Het decreet verlaagt anderzijds de gewichtsfactor voor lichte vrachtwagens, maar verhoogt die voor het zwaar vervoer. Vlaanderen wil zo een groter deel van de infrastructuurkosten doorrekenen in de heffing. Zwaardere vrachtwagens brengen immers meer schade toe aan het wegdek dan lichtere vrachtwagens. Op 1 juli 2020 stijgt het basistarief van 11,3 naar 13 eurocent per kilometer.

De gewichtsfactor (G) daalt voor de voertuigen met een maximaal toegestane totaalgewicht (MTM) tot 32 ton, maar stijgt voor de trucks met een MTM van meer dan 32 ton:
Factor G
T.e.m. 30/06/2020
Vanaf 01/07/2020
3,5 ton < MTM < 12 ton
– 5,0
– 9,8
12 ton ≤ MTM ≤ 32 ton
0,0
– 1,7
MTM < 32 ton
0,4
0,7
De andere factoren die een rol spelen bij de berekening van de kilometerheffing, zoals de euronorm van het voertuig of het tolwegennet, wijzigen niet.
MORA (Mobiliteitsraad Vlaanderen) en SERV (Sociaal-Economische Raad Vlaanderen) adviseerden tegen deze tariefverhoging. Zij pleiten voor de meest efficiënte manier van vrachtvervoer, dus met de grootste vrachtwagens, en vrezen dat het kleinere tariefverschil tussen bestelwagens en lichte vrachtwagens tot een verdere ‘camionettisering’ van het vervoer zal leiden en dus tot meer voertuigen op de weg. Bestelwagens hebben immers geen snelheidsbegrenzer of tachograaf nodig. Zij vallen niet onder de rij- en rusttijdenregeling. En hun chauffeurs hoeven geen verplichte opleiding te volgen.

Bron: Programmadecreet van 20 december 2019 bij de begroting 2020, BS 30 december 2019, art. 31 en art. 79, eerste lid, 4° PD 2020.

Extra informatie:
VCF, art. 2.4.4.0.2.