Ook tijdens de Corona-crisis garanderen we onze klantenservice
Wolters Kluwer volgt de ontwikkelingen
van COVID-19 op de voet.
We stellen alles in het werk om de gezondheid
en de veiligheid van onze werknemers,
hun families en onze klanten veilig te stellen
en dit zonder de dienstverlening aan onze klanten te onderbreken.

U kunt intussen onverminderd op ons blijven rekenen.
De meeste medewerkers kunnen thuis werken,
ook ons Customer Service Team.
U kan hen nog steeds tijdens de kantooruren,
elke werkdag tussen 8u30-12u30 en 13u30-16u30,
bereiken.


Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in

Interesse?

Wenst u volledige toegang tot wetgeving, rechtspraak, praktische commentaarteksten en nieuwsberichten op maat van politiediensten?



Zakboekje strafrecht 2020 (NIEUW)



Praktisch werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Volledig geüpdatet en uitgebreid met nieuwe commentaarteksten (o.a. over vruchtafdrijving, grafschennis, belaging, schending van het beroepsgeheim, bijzondere vormen van oplichting, handel in menselijke organen). U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Efficiënt aankopen met overheidsopdrachten (NIEUW)



Het pas verschenen boek Efficiënt aankopen met overheidsopdrachten is een gids om verantwoord om te gaan met overheidsgeld en tegelijk de kwaliteit van de aan te kopen goederen en diensten te verbeteren. Het legt de noodzakelijke handelingen uit per fase van het inkoopproces. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Zakboekje politiestatuut 2020



Met het Zakboekje Politiestatuut 2020 hebt u duidelijke en volledige basisinformatie over het personeelsstatuut bij de politie. Daarnaast krijgt u een actueel antwoord op alle onduidelijkheden en vragen over dit statuut in volle evolutie. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Verkeersvademecum 2020



In editie 2020 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2019. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2020



Het ‘Interventiezakboekje 2020’ bestaat uit 72 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. Het hele boekje is geüpdatet en in vergelijking met editie 2019 zijn er fiches toegevoegd over 'Camerawet politie', 'Cannabis light' en 'Drones'. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Kilometerheffing voor zware vrachtwagens in Vlaanderen stijgt op 1 juli

Nieuws - 09/01/2020
-
Auteur 
Carine Govaert


Het programmadecreet trekt het basistarief van de kilometerheffing voor vrachtwagens op. Het decreet verlaagt anderzijds de gewichtsfactor voor lichte vrachtwagens, maar verhoogt die voor het zwaar vervoer. Vlaanderen wil zo een groter deel van de infrastructuurkosten doorrekenen in de heffing. Zwaardere vrachtwagens brengen immers meer schade toe aan het wegdek dan lichtere vrachtwagens. Op 1 juli 2020 stijgt het basistarief van 11,3 naar 13 eurocent per kilometer.

De gewichtsfactor (G) daalt voor de voertuigen met een maximaal toegestane totaalgewicht (MTM) tot 32 ton, maar stijgt voor de trucks met een MTM van meer dan 32 ton:
Factor G
T.e.m. 30/06/2020
Vanaf 01/07/2020
3,5 ton < MTM < 12 ton
– 5,0
– 9,8
12 ton ≤ MTM ≤ 32 ton
0,0
– 1,7
MTM < 32 ton
0,4
0,7
De andere factoren die een rol spelen bij de berekening van de kilometerheffing, zoals de euronorm van het voertuig of het tolwegennet, wijzigen niet.
MORA (Mobiliteitsraad Vlaanderen) en SERV (Sociaal-Economische Raad Vlaanderen) adviseerden tegen deze tariefverhoging. Zij pleiten voor de meest efficiënte manier van vrachtvervoer, dus met de grootste vrachtwagens, en vrezen dat het kleinere tariefverschil tussen bestelwagens en lichte vrachtwagens tot een verdere ‘camionettisering’ van het vervoer zal leiden en dus tot meer voertuigen op de weg. Bestelwagens hebben immers geen snelheidsbegrenzer of tachograaf nodig. Zij vallen niet onder de rij- en rusttijdenregeling. En hun chauffeurs hoeven geen verplichte opleiding te volgen.

Bron: Programmadecreet van 20 december 2019 bij de begroting 2020, BS 30 december 2019, art. 31 en art. 79, eerste lid, 4° PD 2020.

Extra informatie:
VCF, art. 2.4.4.0.2.