Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Wetsvoorstel gaat van 5 naar 2 aparte stelsels voor verkeersbegeleiding in Wegcode

Nieuws - 17/09/2019
-
Auteur 
Laure Lemmens


Kent de Wegcode binnenkort alleen nog de stelsels ‘dynamische groepsleiders’ en ‘statische signaalgevers’ voor de begeleiding van groepen op de openbare weg? Als het van een aantal N-VA-Kamerleden afhangt wel. Zij dienden recent een wetsvoorstel in dat het huidige wetgevende kader grondig wil hervormen.
Vijf verschillende stelsels
De begeleiding van groepen op de openbare weg wordt momenteel gereguleerd door 5 verschillende stelsels, onderverdeeld per soort weggebruiker: ‘wegkapitein voor fietsers/motorrijders’, ‘gemachtigd opzichter’, ‘groepsleider voor voetgangers’, ‘groepsleider voor ruiters’ en ‘gemachtigde signaalgever bij culturele, sportieve en toeristische evenementen, wielerwedstrijden, niet-gemotoriseerde sportwedstrijden of competities’.
Versplintering zorgt voor verwarring
Deze versplintering van de regels zorgt voor inefficiëntie en verwarring, terwijl de inhoudelijke verschillen vaak niet zo groot zijn. Bovendien zijn er volgens de indieners van het wetsvoorstel ook tal van kleine, weinig zinvolle bepalingen. Denk aan het feit dat alle stelsels vereisen dat er een armband wordt gedragen om de linkerarm, maar telkens met een ander opschrift: ‘wegkapitein’, ‘gemachtigd opzichter’, ‘groepsleider’, ‘signaalgever’ of de naam van de gemeente. De gemeente moet ervoor zorgen dat er van elk type voldoende armbanden zijn. Maar als iemand per ongeluk een verkeerde armband draagt, kunnen er boetes volgen.
Van 5 naar 2 stelsels
In de Kamer werd daarom recent een wetsvoorstel ingediend om deze bepalingen in de Wegcode te moderniseren. Het voorstel herleidt de 5 huidige stelsels tot slechts 2: de dynamische groepsleiders en de statische signaalgevers. Het stelsel ‘groepsleider’ is een uniformisering van de bestaande ‘wegkapiteins’ en ‘groepsleiders’ voor de verschillende verkeersmodi. De categorie ‘statische signaalgevers’ bundelt dan weer de huidige stelsels van de ‘verkeersopzichter’, de ‘gemachtigde opzichter’’ en de gemachtigde signaalgever’.
Duidelijke, eenvormige regels
Ook inhoudelijk zijn er tal van nieuwigheden:
- de vereiste minimumleeftijd voor beide stelsels wordt op 18 gebracht (momenteel varieert de minimumleeftijd voor wegkapiteins en groepsbegeleiders);
- de verschillende soorten vesten en armbanden wordt vervangen door één enkele uitrusting (een klassieke reflecterende veiligheidsvest) voor zowel groepsleiders als signaalgevers;
- het bordje C3 blijft bestaan, maar er zijn geen regels meer over het stokje waaraan het bord moet worden bevestigd of hoe het bord moet worden vastgehouden;
- de bevoegdheden van de groepsleiders en signaalgever worden duidelijk afgebakend.

Bron: Wetsvoorstel tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de hervorming van de verkeersbegeleiding betreft, Parl. St. Kamer 2019, nr. 0251/001.