De ‘oude’ wet Private en Bijzondere Veiligheid van 10 april 1990 blijft van toepassing op de bewakingsactiviteit ‘begeleiding van uitzonderlijk vervoer’ in het Vlaams gewest tot het moment dat Vlaanderen met eigen regels komt. Via de Verzamelwet Mobiliteit krijgt de Vlaamse regering alvast de bevoegdheid om de regels te bepalen in verband met de erkenning van de bestuurder van een uitzonderlijk voertuig, de verkeerscoördinator en de begeleiders die het uitzonderlijk vervoer begeleiden.
Gewest bevoegd, maar geen eigen kader
Sinds de zesde staatshervorming is het volledige bevoegdheidspakket uitzonderlijk vervoer, dus inclusief de begeleiding van uitzonderlijk vervoer en de vestigingsvoorwaarden van het beroep, geregionaliseerd. Maar een eenduidig kader heeft het Vlaams gewest (voorlopig) niet.
Oude vs. nieuwe wet Private en Bijzondere Veiligheid
Rijst natuurlijk de vraag welke regels op dit moment dan van toepassing zijn. Want de oude wet Private en Bijzondere Veiligheid van 10 april 1990 beschouwt iedere rechtspersoon of natuurlijke persoon die t.a.v. derden zorgt voor ‘de begeleiding van uitzonderlijke voertuigen met het oog op de verkeersveiligheid’ als een bewakingsonderneming. Maar die wet is in 2017 integraal vervangen door een nieuwe Wet Private en Bijzondere Veiligheid waarin de begeleiding van uitzonderlijk vervoer niet langer is opgenomen, aangezien het sinds de Zesde Staatshervorming een gewestelijke bevoegdheid betreft.
Oude wet Private en Bijzondere veiligheid blijft van toepassing
De Raad van State maakt echter duidelijk dat de opheffing van de oude wet van 1990 alleen geldt voor de federale overheid. De bepalingen die verband houden met aangelegenheden die door de Zesde Staatshervorming aan de gewesten zijn overgedragen, blijven van toepassing zolang de gewesten ze niet vervangen hebben. De bepalingen m.b.t. de begeleiding van uitzonderlijk vervoer (vergunningsplicht en uitoefeningsvoorwaarden) uit de wet van 1190 zijn in het Vlaams gewest dus nog steeds van toepassing.
Eventjes toch nog. Want het gewest maakt volop werk van een eigen eenduidig wettelijk kader. De basis wordt nu alvast gelegd in het Verzameldecreet Mobiliteit van 26 april 2019.