Vanaf 1 juli 2019 kunnen onze steden en gemeenten fietszones inrichten. Dat zijn zones die uit meerdere fietsstraten bestaan. Al wordt het concept niet echt uitgediept in de Wegcode zelf… De wetgever voorziet geen definitie en ook geen specifiek verkeersbord. Misschien brengt een later uitvoeringsbesluit meer duiding. De mogelijkheid om de regels bij KB aan te vullen, te wijzigen, op te heffen of te vervangen is alvast voorzien.
Zonale geldigheid borden F111 en F113
De Wegcode stelt uitdrukkelijk dat ‘aan de verkeerborden F111 (begin van een fietsstraat) en F113 (einde van een fietsstraat) zonale geldigheid kan worden gegeven’. Net zoals dat nu al kan voor de borden betreffende het parkeren en de verbodsborden.
Regelgeving fietsstraten van toepassing
Maar daar stopt het. De parlementaire stukken geven iets meer duiding. Een fietsstraat vereist een verkeersbord aan elke invalsweg. Op sommige locaties leidt dit tot een wildgroei aan borden wat de leesbaarheid van de weg belemmert. Een fietszone, die één of meerdere fietsstraten omvat, kan dus soelaas bieden. In tegenstelling tot bij fietsstraten moet de signalisatie van fietszones slechts 1 keer gebeuren. Binnen de fietszones is de regelgeving voor fietsstraten van toepassing.
Speed pedelec is fiets in fietsstraat
Herinner dat de fietsers in fietsstraten de ganse breedte van de rijbaan mogen gebruiken als die alleen is opengesteld voor hun rijrichting en de helft van de straat als de rijbaan in beide richtingen is opengesteld. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten, maar ze mogen de fietsers niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 km per uur. De wetgever voegt hier aan toe dat bestuurders van rijwielen of speed pedelecs voor de toepassing van deze regels gelijkgesteld zijn met fietsers.