Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Wegcode laat fietszones toe vanaf 1 juli

Nieuws - 04/06/2019
-
Auteur 
Laure Lemmens


Vanaf 1 juli 2019 kunnen onze steden en gemeenten fietszones inrichten. Dat zijn zones die uit meerdere fietsstraten bestaan. Al wordt het concept niet echt uitgediept in de Wegcode zelf… De wetgever voorziet geen definitie en ook geen specifiek verkeersbord. Misschien brengt een later uitvoeringsbesluit meer duiding. De mogelijkheid om de regels bij KB aan te vullen, te wijzigen, op te heffen of te vervangen is alvast voorzien.
Zonale geldigheid borden F111 en F113
De Wegcode stelt uitdrukkelijk dat ‘aan de verkeerborden F111 (begin van een fietsstraat) en F113 (einde van een fietsstraat) zonale geldigheid kan worden gegeven’. Net zoals dat nu al kan voor de borden betreffende het parkeren en de verbodsborden.
Regelgeving fietsstraten van toepassing
Maar daar stopt het. De parlementaire stukken geven iets meer duiding. Een fietsstraat vereist een verkeersbord aan elke invalsweg. Op sommige locaties leidt dit tot een wildgroei aan borden wat de leesbaarheid van de weg belemmert. Een fietszone, die één of meerdere fietsstraten omvat, kan dus soelaas bieden. In tegenstelling tot bij fietsstraten moet de signalisatie van fietszones slechts 1 keer gebeuren. Binnen de fietszones is de regelgeving voor fietsstraten van toepassing.
Speed pedelec is fiets in fietsstraat
Herinner dat de fietsers in fietsstraten de ganse breedte van de rijbaan mogen gebruiken als die alleen is opengesteld voor hun rijrichting en de helft van de straat als de rijbaan in beide richtingen is opengesteld. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten, maar ze mogen de fietsers niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 km per uur. De wetgever voegt hier aan toe dat bestuurders van rijwielen of speed pedelecs voor de toepassing van deze regels gelijkgesteld zijn met fietsers.
In werking: 1 juli 2019

Bron:  Wet van 13 april 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van fietszones betreft, BS 29 mei 2019.