Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Slimme tachograaf krijgt uitgebreider installatieplaatje

Nieuws - 26/04/2019
-
Auteur 
Laure Lemmens


Vanaf 15 juni moet iedere nieuwe vrachtwagen uitgerust zijn met een slimme tachograaf. Deze ‘smart tacho’ heeft tal van extra functies om misbruik beter te kunnen opsporen. Denk aan locatiebepaling waarbij om de 3 uur de GPS-positie van het voertuig wordt opgeslagen. Daarnaast zorgt het toestel ervoor dat overheidsinstanties van op afstand de gegevens kunnen uitlezen terwijl het voertuig rijdt. Door de komst van de slimme tachograaf veranderen ook de vereisten voor het inbouwen, testen en ijken van de toestellen. Zo wordt een nieuw, uitgebreider installatieplaatje voor de slimme tachograaf ingevoerd. Ook de erkenningsnormen voor de installateurs en herstellers van tachografen wijzigen. De federale regering implementeert de nieuwigheden in het TachograafKB van 17 oktober 2016.
Erkenningsnormen installateurs en herstellers
installateurs
Om een erkenning te krijgen als installateur van slimme tachografen moet men, op het moment van de aanvraag, beschikken over specifieke technische uitrusting zodat de tachografen op een correcte manier kunnen worden geïnstalleerd en gecontroleerd. Denk aan een aangepast kaartsysteem voor het klasseren en bewaren van werkdocumenten, een toestel voor het testen van de GNSS-module, een toestel voor het testen van de remote control unit, de nodige computerprogramma’s, een radiogestuurd uurwerk, enz.
Bovendien moet de aanvrager het bewijs leveren dat minstens 2 personeelsleden een opleiding als installateur voor slimme tachografen hebben gevolgd. Tot 15 juni 2020 is het onder bepaalde voorwaarden toegestaan om slechts over 1 getraind personeelslid te beschikken. De basiscursus slimme tachograaf duurt minstens 20 uur, de vervolgopleiding minstens 7 uur. De uitbreidingscursussen slimme tachograaf omvat minstens 3,5 uur opleiding. De basiscursus installateur beperkte draagwijdte telt 6 uur opleiding, de vervolmakingscursus 3uur.
Erkende installateurs zijn verplicht om via een uithangbord aan hun gebouw bekend te maken dat ze erkend zijn.
herstellers
Voor herstellers van slimme tachografen gelden grotendeels dezelfde vereisten om een erkenning te verkrijgen. Er zijn wel enkele verschillen ten opzichte van de installateurs. Herstellers moeten bijvoorbeeld maar 1 personeelslid in dienst hebben dat een opleiding als hersteller van slimme tachografen heeft gevolgd.
Erkenningsnormen labo’s
Erkende werkplaatsen moeten hun uitrusting, testtrajecten en meetbanen laten ijken en controleren door een erkend labo. De erkenningsnormen van deze labo’s zijn aangepast. Zo moeten de labo’s bijvoorbeeld op basis van de norm NBN-EN ISO/IEC 17025 geaccrediteerd zijn als type A keuringsinstelling voor de controle van de instrumenten die vereist zijn voor de installatie en herstelling van de slimme tachograaf. Denk aan het toestel voor het testen van de remote control unit en het toestel voor het testen van de GNSS-module. De accreditatie voor deze toestellen is pas verplicht vanaf 4 mei 2021.
Uitgebreider installatieplaatje
De tachograaf in een vrachtwagen ondergaat minstens om de twee jaar een inspectie, met inbegrip van een ijking. Een dergelijke inspectie gebeurt o.a. ook bij het in verkeer brengen of het opnieuw in verkeer brengen van het voertuig, na elke herstelling, en wanneer een controleambtenaar (o.a. de politie) het eist. Bij die inspectie moet de installateur telkens het installatieplaatje vernieuwen.

Op het installatieplaatje van de slimme tachograaf staan meer gegevens dan bij een digitale of analoge tachograaf. Het plaatje van de slimme tachograaf bevat minstens de volgende vermeldingen:
- naam, adres of handelsnaam van de erkende installateur of werkplaats;
- kenmerkende coëfficiënt van het voertuig in de vorm “w = ...imp/km”;
- constante van het controleapparaat in de vorm “k = ... imp/km”;
- effectieve omtrek van de wielbanden, in de vorm “l = ... mm”;
- bandenmaat;
- de datum waarop de kenmerkende coëfficiënt van het voertuig is vastgesteld en waarop de effectieve omtrek van de wielbanden is gemeten;
- VIN van het voertuig;
- de aanwezigheid (of afwezigheid) van een externe GNSS-module;
- het serienummer van de externe GNSS-module;
- het serienummer van het systeem voor communicatie op afstand;
- het serienummer van alle aanwezige verzegelingen;
- het gedeelte van het voertuig waarin de adapter eventueel is geïnstalleerd;
- het gedeelte van het voertuig waarin de bewegingssensor is geïnstalleerd, wanneer deze niet is aangesloten op de versnellingsbak of wanneer geen adapter wordt gebruikt;
- een beschrijving van de kleur van de kabel tussen de adapter en het gedeelte van het voertuig dat impulsen naar de adapter stuurt;
- het serienummer van de ingebouwde bewegingssensor van de adapter;
- het serienummer van de voertuigunit;
- het kenteken van het voertuig.
In werking: 4 mei 2019 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad)

Bron: Koninklijk besluit van 7 april 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 oktober 2016 inzake de tachograaf en de rij- en rusttijden, BS 24 april 2019.