Vlaanderen gaat chauffeurs die hun ADR-lading onvoldoende of verkeerd vastmaken, strenger bestraffen. De regering heeft de boetes m.b.t. ladingzekering in de ADR-boetecatalogus opgetrokken en sommige zelfs verdubbeld. Wanneer de lading bijvoorbeeld niet is vastgezet of gestuwd, riskeert men voortaan 1.500 euro boete in plaats van 1.100 euro. En voor wie zijn container niet heeft vastgezet, is het zeker opletten geblazen. Daarop staat een boete van 1.500 euro, bijna het drievoudige van daarvoor.
Maar daar stopt het niet. De focus ligt dan wel op een hardere aanpak van overtredingen op de ladingszekering, ook tal van andere boetebedragen stijgen. Denk aan ‘rijden met een vervallen of ongeldig keuringsbewijs’ (1.100 in plaats van 550 euro), ‘opleidingscertificaat van de chauffeur ontbreekt (1.650 in plaats van 1.100 euro), ‘het UN-nummer op de oranje signalisatieborden stemt niet overeen met de gegevens op het vervoerdocument’ (1.100 in plaats van 550 euro).
Er zijn ook enkele nieuwe boetes. Onder meer voor het ontbreken van de nodige documenten die afwijkingen toestaan en de non-conformiteit van de bedrijfsuitrusting.
Omdat zoveel boetes verhogen, heeft de Vlaamse regering ook het boeteplafond verhoogd. Als hetzelfde vervoer meer dan één voorschrift overtreedt, mag de totale gevorderde som maximaal 5.000 euro bedragen (voorheen 2.750 euro). Dat is meteen ook het nieuwe plafond voor het bedrag dat buitenlandse overtreders per overtreding in consignatie mogen geven.
In werking: 11 april 2019 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad)
Bron:
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2019 tot wijziging van artikel 3 en 5 en de bijlage van het koninklijk besluit van 24 maart 1997 betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige overtredingen inzake het vervoer over de weg van gevaarlijke goederen, met uitzondering van ontplofbare en radioactieve stoffen, BS 1 april 2019.