Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Hogere boetes voor chauffeurs die hun ADR-lading onvoldoende of verkeerd vastmaken

Nieuws - 05/04/2019
-
Auteur 
Laure Lemmens


Vlaanderen gaat chauffeurs die hun ADR-lading onvoldoende of verkeerd vastmaken, strenger bestraffen. De regering heeft de boetes m.b.t. ladingzekering in de ADR-boetecatalogus opgetrokken en sommige zelfs verdubbeld. Wanneer de lading bijvoorbeeld niet is vastgezet of gestuwd, riskeert men voortaan 1.500 euro boete in plaats van 1.100 euro. En voor wie zijn container niet heeft vastgezet, is het zeker opletten geblazen. Daarop staat een boete van 1.500 euro, bijna het drievoudige van daarvoor.
Maar daar stopt het niet. De focus ligt dan wel op een hardere aanpak van overtredingen op de ladingszekering, ook tal van andere boetebedragen stijgen. Denk aan ‘rijden met een vervallen of ongeldig keuringsbewijs’ (1.100 in plaats van 550 euro), ‘opleidingscertificaat van de chauffeur ontbreekt (1.650 in plaats van 1.100 euro), ‘het UN-nummer op de oranje signalisatieborden stemt niet overeen met de gegevens op het vervoerdocument’ (1.100 in plaats van 550 euro).

Er zijn ook enkele nieuwe boetes. Onder meer voor het ontbreken van de nodige documenten die afwijkingen toestaan en de non-conformiteit van de bedrijfsuitrusting.
Omdat zoveel boetes verhogen, heeft de Vlaamse regering ook het boeteplafond verhoogd. Als hetzelfde vervoer meer dan één voorschrift overtreedt, mag de totale gevorderde som maximaal 5.000 euro bedragen (voorheen 2.750 euro). Dat is meteen ook het nieuwe plafond voor het bedrag dat buitenlandse overtreders per overtreding in consignatie mogen geven.
In werking: 11 april 2019 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad)

Bron: Besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2019 tot wijziging van artikel 3 en 5 en de bijlage van het koninklijk besluit van 24 maart 1997 betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige overtredingen inzake het vervoer over de weg van gevaarlijke goederen, met uitzondering van ontplofbare en radioactieve stoffen, BS 1 april 2019.