Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Legitimatiekaarten voor openbaar ministerie

Nieuws - 06/02/2019
-
Auteur 
Ilse Vogelaere


De magistraten van het openbaar ministerie krijgen een legitimatiekaart. Ook de gerechtelijke attachés, de gerechtelijke stagiairs en het gerechtspersoneel krijgen er een, net als het personeel van de steundienst van het openbaar ministerie en van het COIV, het Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring. Met de legitimatiekaart kan de titularis makkelijk zijn identiteit en hoedanigheid aantonen.

Voor magistraten en sommige gerechtelijke attachés en gerechtelijke stagiairs bij het openbaar ministerie heeft ze nog een ander doel. Op hun kaart staat – op de achterzijde – duidelijk vermeld dat zij de bijstand van de politiediensten kunnen vorderen om hun ambt uit te oefenen en om de toegang tot alle openbare plaatsen te vergemakkelijken.
Het exemplaar van de magistraten ziet er als volgt uit:
De legitimatiekaarten voor de magistraten, de gerechtelijke stagiairs en de gerechtelijke attachés worden afgeleverd door hun korpschef; die van het gerechtspersoneel door de voorzitter van het directiecomité van de entiteit van het OM waartoe ze behoren. De personeelsleden van de steundienst en van het COIV krijgen hun kaart van hun directeur.
Beschadigde of gedateerde kaarten (bv. bij een niet meer gelijkende foto) moeten voor vervanging ingeleverd worden bij de uitreikende instantie. De kaart moet ook ingeleverd worden wanneer de houder zijn ambt definitief niet meer uitoefent. Inlevering is een opdracht van de functionele chef. Bij een onderbreking - bijvoorbeeld in geval van schorsing of bij een andere onderbreking van meer dan twee maanden - trekt de functionele chef de kaart in. Hij levert ze niet in, maar houdt ze zelf bij. De titularis krijgt ze dan terug van zodra hij zijn ambt opnieuw uitoefent.
De kaarthouder meldt verlies, diefstal of vernietiging van de kaart onmiddellijk aan de functionele chef. Verlies en diefstal moeten politioneel geseind worden.
Het nieuwe KB van 2 december 2018 treedt in werking op 15 februari 2019.

Bron:  Koninklijk besluit van 2 december 2018 tot vaststelling van de legitimatiekaarten van de magistraten van het openbaar ministerie, de gerechtelijke attachés, de gerechtelijke stagiairs en de leden van het gerechtspersoneel van het openbaar ministerie, BS 5 februari 2019

Extra informatie: Gerechtelijk Wetboek (art. 352ter)