Vanaf 1 februari 2019 moeten dienstverstrekkers van freefloating deelfietsen en- scooters in het Brussels gewest een vergunning hebben. Dat nieuws raakte eind vorig jaar al bekend. Een vergunning aanvragen, kon echter nog niet. De Brusselse regering moest de vergunningsprocedure nog verder uitwerken. Belangrijke bepalingen die nu pas in het Belgisch Staatsblad zijn verschenen. En die timing kan voor problemen zorgen.
Vergunningen kunnen nu dan wel worden aangevraagd, Brussel Mobiliteit heeft 6 weken de tijd om een beslissing te nemen m.b.t. de vergunningsaanvraag. Als dossiers aanslepen, is het dus al snel half maart vooraleer een vergunning wordt afgeleverd. En bedrijven zonder vergunning, riskeren vanaf 1 februari een fikse boete of zelfs strafrechtelijke vervolging… Alleen voor operatoren die op 1 februari 2019 minstens 50 fietsdeelvoertuigen aanbieden binnen het freefloatingsysteem op het grondgebied van het Brussels gewest krijgen respijt. Zij moeten uiterlijk op 1 september 2019 over een vergunning beschikken.
Kleinere of nieuwe operatoren zullen zich dus wel moeten reppen. Een vergunning aanvragen moet per aangetekend schrijven of online (via een equivalent elektronisch platform) en per e-mail bij Brussel Mobiliteit. Bij de aanvraag moet een plan van aanpak worden gevoegd waarin de aanvrager onder meer toelicht op welke manier hij de vergunningsvoorwaarden en exploitatievoorwaarden zal naleven, welke type fietsdeelvoertuigen hij zal aanbieden, wat de verwachte levensduur is van zijn aangeboden voertuigen, hoe ze zullen worden onderhouden, enz.
Brussel Mobiliteit krijgt 6 weken de tijd om het aanvraagdossier te bestuderen en al dan niet een vergunning uit te reiken. Dat kan echter alleen wanneer de aangeboden voertuigen aan de wettelijke technische voorschriften voldoen; de operator een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten én de operator zich engageert om tijdig de nodige rapporten door te sturen.
Operatoren moeten zich trouwens ook nog aan een pak bijkomende voorwaarden houden. Zo is reclame aan de buitenkant van fietsdeelvoertuigen verboden, mag alleen groene stroom worden gebruikt om de voertuigen op te laden, moeten operatoren een contactpunt opzetten waar Brussel Mobiliteit hen 24 op 24 kan contacteren en moeten ze de GDPR-regels respecteren.
Wie de regels niet respecteert, riskeert zware straffen. Het Brussels gewest voorziet administratieve geldboetes die kunnen oplopen tot 12.500 euro, strafrechtelijke geldboetes tot 25.000 euro, inbeslagname van de deelfietsen, enz. Door streng op te treden, hoopt de regering overlast en misbruik tegen te gaan.
In werking: 1 februari 2019
Bron: Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 januari 2019 houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto, BS 29 januari 2019.