Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Operationeel personeel Civiele Bescherming krijgt voor het eerst identificatiekaart

Nieuws - 04/12/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Alle operationele personeelsleden van de Civiele Bescherming (beroeps- én vrijwillig) zijn vanaf 30 mei 2019 verplicht om tijdens de diensturen – dus ook tijdens interventies – hun identificatiekaart bij zich te hebben. Een hele aanpassing gezien er tot nog toe zelfs geen identificatiebadge bestond voor deze mensen. De wetgever wil echter dat àlle hulpdiensten én het personeel dat er werkt zich op een correcte manier kunnen identificeren. Cruciaal voor het verloop en de aanpak bij ongevallen, rampen en andere tussenkomsten.
De kaart is dus volledig nieuw en speciaal ontworpen om namaak en misbruik tegen te gaan. Naast het veiligheidshologram bevat de kaart de naam- en voornaam van het betrokken personeelslid, net als zijn graad, de geldigheidsduur en het logo van de Civiele Bescherming.
(nvdr: het beeld van de kaart dat werd opgenomen in het KB van 18 november 2018 is van slechte kwaliteit. Volgens een medewerker van de civiele bescherming een bewuste zet in de strijd tegen misbruik. Er kon ons geen duidelijker beeld worden bezorgd.)
Iedere kaart heeft een geldigheidsduur van 5 jaar, maar wanneer de kaart beschadigd is, de gegevens niet meer duidelijk zijn of de foto niet meer actueel wordt ze uiteraard vernieuwd. Diefstal of verlies moet altijd onmiddellijk worden gemeld.
Personeelsleden die niet meer in dienst zijn, moeten de kaart logischerwijs teruggeven. De zonecommandant (of zijn afgevaardigde) moet de identificatiekaart intrekken van personeelsleden die langer dan 2 maanden afwezig zijn. Hetzelfde geldt ten aanzien van geschorste personeelsleden.
In werking: 6 maanden na bekendmaking in het Belgisch Staatsblad. Dat is 30 mei 2019 gezien de publicatiedatum op 29 november 2018.

Bron:  Koninklijk besluit van 18 november 2018 betreffende de identificatiekaart voor het operationeel personeel van de civiele Bescherming, BS 29 november 2018.