Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in

Interesse?

Wenst u volledige toegang tot wetgeving, rechtspraak, praktische commentaarteksten en nieuwsberichten op maat van politiediensten?



Verkeersspecialist (nu -15% voor nieuwe abonnees)



Verkeersspecialist is hét maandelijkse vakblad voor mobiliteitsprofessionals in Vlaanderen en Brussel. Neem nu een abonnement via de webshop en krijg 15% korting.

Verkeersvademecum 2019 (NIEUW)



Het Verkeersvademecum is een zakboekje op maat van elke politiebeambte die verkeersovertredingen verbaliseert. In editie 2019 zijn alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2018. Er zijn o.a. wijzigingen inzake vervoer van goederen (massa), lading en ladingzekering, inning en consignatie (ladingzekering, technische eisen), rijbewijs (opleiding), OI graden, alcohol en drugs in het verkeer, kentekenplaten, schoolstraat. U kunt het boek meteen bestellen via de webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Zakboekje politiestatuut 2019 (NIEUW)



Met het Zakboekje Politiestatuut 2019 hebt u duidelijke en volledige basisinformatie over het personeelsstatuut bij de politie. Daarnaast krijgt u een actueel antwoord op alle onduidelijkheden en vragen over dit statuut in volle evolutie. Deze editie is helemaal bijgewerkt tot en met 1 september 2018. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Interventiezakboekje 2019 (NIEUW)



Het ‘Interventiezakboekje 2019’ bestaat uit 69 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. Het hele boekje is geüpdatet en in vergelijking met editie 2018 is er een fiche toegevoegd over 'Bijzondere Opsporingsmethoden met betrekking tot ICT en afluisteren'. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Operationeel personeel Civiele Bescherming krijgt voor het eerst identificatiekaart

Nieuws - 04/12/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Alle operationele personeelsleden van de Civiele Bescherming (beroeps- én vrijwillig) zijn vanaf 30 mei 2019 verplicht om tijdens de diensturen – dus ook tijdens interventies – hun identificatiekaart bij zich te hebben. Een hele aanpassing gezien er tot nog toe zelfs geen identificatiebadge bestond voor deze mensen. De wetgever wil echter dat àlle hulpdiensten én het personeel dat er werkt zich op een correcte manier kunnen identificeren. Cruciaal voor het verloop en de aanpak bij ongevallen, rampen en andere tussenkomsten.
De kaart is dus volledig nieuw en speciaal ontworpen om namaak en misbruik tegen te gaan. Naast het veiligheidshologram bevat de kaart de naam- en voornaam van het betrokken personeelslid, net als zijn graad, de geldigheidsduur en het logo van de Civiele Bescherming.
(nvdr: het beeld van de kaart dat werd opgenomen in het KB van 18 november 2018 is van slechte kwaliteit. Volgens een medewerker van de civiele bescherming een bewuste zet in de strijd tegen misbruik. Er kon ons geen duidelijker beeld worden bezorgd.)
Iedere kaart heeft een geldigheidsduur van 5 jaar, maar wanneer de kaart beschadigd is, de gegevens niet meer duidelijk zijn of de foto niet meer actueel wordt ze uiteraard vernieuwd. Diefstal of verlies moet altijd onmiddellijk worden gemeld.
Personeelsleden die niet meer in dienst zijn, moeten de kaart logischerwijs teruggeven. De zonecommandant (of zijn afgevaardigde) moet de identificatiekaart intrekken van personeelsleden die langer dan 2 maanden afwezig zijn. Hetzelfde geldt ten aanzien van geschorste personeelsleden.
In werking: 6 maanden na bekendmaking in het Belgisch Staatsblad. Dat is 30 mei 2019 gezien de publicatiedatum op 29 november 2018.

Bron:  Koninklijk besluit van 18 november 2018 betreffende de identificatiekaart voor het operationeel personeel van de civiele Bescherming, BS 29 november 2018.