Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in

Interesse?

Wenst u volledige toegang tot wetgeving, rechtspraak, praktische commentaarteksten en nieuwsberichten op maat van politiediensten?



Verkeersspecialist (nu -15% voor nieuwe abonnees)



Verkeersspecialist is hét maandelijkse vakblad voor mobiliteitsprofessionals in Vlaanderen en Brussel. Neem nu een abonnement via de webshop en krijg 15% korting.

Verkeersvademecum 2019 (NIEUW)



Het Verkeersvademecum is een zakboekje op maat van elke politiebeambte die verkeersovertredingen verbaliseert. In editie 2019 zijn alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2018. Er zijn o.a. wijzigingen inzake vervoer van goederen (massa), lading en ladingzekering, inning en consignatie (ladingzekering, technische eisen), rijbewijs (opleiding), OI graden, alcohol en drugs in het verkeer, kentekenplaten, schoolstraat. U kunt het boek meteen bestellen via de webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Zakboekje politiestatuut 2019 (NIEUW)



Met het Zakboekje Politiestatuut 2019 hebt u duidelijke en volledige basisinformatie over het personeelsstatuut bij de politie. Daarnaast krijgt u een actueel antwoord op alle onduidelijkheden en vragen over dit statuut in volle evolutie. Deze editie is helemaal bijgewerkt tot en met 1 september 2018. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Interventiezakboekje 2019 (NIEUW)



Het ‘Interventiezakboekje 2019’ bestaat uit 69 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. Het hele boekje is geüpdatet en in vergelijking met editie 2018 is er een fiche toegevoegd over 'Bijzondere Opsporingsmethoden met betrekking tot ICT en afluisteren'. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Een overzicht van alle politie-uitgaven van Wolters Kluwer vindt u hier.

Verkiezing nieuwe politieraden: belangrijke omzendbrief van Jambon met uitleg over regelgeving

Nieuws - 28/11/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


In de meergemeentezones worden binnenkort de nieuwe politieraden verkozen. En hoewel in heel het land dezelfde basisprincipes gelden, heeft ieder gewest zijn eigen regels. Die moeten worden toegepast in combinatie met bepalingen uit de Wet op de Geïntegreerde Politie en het verkiezingsKB van 20 december 2000. Een complexe oefening, zeker gezien alle recente wijzigingen. Dat weet ook minister Jambon die alles nog eens op een rijtje zet in een omzendbrief. Een welgekomen draaiboek dat de verschillen tussen de gewesten overziet en duidelijke voorbeelden geeft om fouten te vermijden. Het is een erg omvangrijk document met tal van belangrijke topics waarvan we er hier slechts enkele aanstippen.
Groot of klein?
In een politieraad zetelen minstens 13 en maximaal 25 gemeenteraadsleden. Hoeveel precies hangt af van de bevolkingscijfers die gediend hebben om de samenstelling te bepalen van de gemeenteraden in de meergemeentezones. De burgemeesters die van rechtswege lid zijn van de politieraad, worden niet in aanmerking genomen om dat aantal te bepalen.
Het zijn ook de bevolkingscijfers die bepalen hoeveel leden iedere gemeente kan afvaardigen. De omzendbrief geeft aan hoe die verdeling wordt berekend zodat de samenstelling evenredig is.
Nog in 2018 of pas in 2019?
De combinatie federale – gewestelijke regelgeving zorgt voor opvallende verschillen in de data waarop de nieuwe politieraadsleden worden verkozen. Zowel het Brussels Hoofdstedelijk gewest als het Waals gewest moeten zich reppen want de verkiezingen moeten daar nog dit jaar plaatsvinden. De meergemeentezones in het Vlaamse gewest hebben dan weer tijd tot en met 18 januari 2019. Hoe dat komt, staat in de omzendbrief.
 
 Installatievergadering gemeenteraadVerkiezing politieraadsleden
Vlaams Gewestvan 02/01/2019 t.e.m. 08/01/2019uiterlijk van 12/01/2019 t.e.m. 18/01/2019
Brussels Hoofdstedelijk Gewestvan 01/12/2018 t.e.m. 07/12/2018uiterlijk van 11/12/2018 t.e.m. 17/12/2018
Waals Gewest03/12/2018uiterlijk op 13/12/2018
Procedure
Voor het moment suprême, moeten er logischerwijs heel wat administratieve stappen worden doorlopen. Denk aan het indienen van de voordrachtakten, de opmaak van de kandidatenlijst, de opmaak van de stembiljetten, enz. Iedere stap wordt door minister Jambon zorgvuldig toegelicht. Net zoals de stemprocedure. De stemming is geheim. De verkiezing vindt plaats in één enkele stemronde volgens het principe van meervoudig stemrecht. Het aantal stemmen waarover een gemeenteraadslid beschikt, hangt af van het aantal te verkiezen politieraadsleden.
Meteen na de stemming, worden de stemmen geteld. De kandidaten die de meeste stemmen behaalden worden verkozen als effectieve leden. Hoe de knopen moeten worden doorgehakt als kandidaten hetzelfde aantal stemmen hebben of bij staking van stemmen, staat in de omzendbrief.
Installatie politieraad
Het 6-jarige mandaat van de verkozen politieraadsleden vangt ten vroegste aan op de 31ste dag na ontvangst van de verkiezingsuitslag bij de bestendige deputatie of het rechtscollege en ten laatste binnen de 30 dagen nadat de verkiezingsuitslag definities is geworden.
Zolang de nieuwe politieraad niet is geïnstalleerd en de nieuwe politieraadsleden niet de eed hebben afgelegd, wordt de politieraad gedurende deze overgangsfase samengesteld uit de nieuwe burgemeester en de voormalige politieraadsleden.
Formulieren
Niet vergeten: de omzendbrief bevat een aantal belangrijke formulieren in bijlage:
Formulier A: voordrachtakte van de kandidaten en verklaring voor akkoord
Formulier B: model van stembiljet
Formulier C: besluit van de gemeenteraad betreffende de verkiezing van de leden van de politieraad

Bron:  Ministeriële omzendbrief betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentepolitiezone, BS 26 november 2018.