Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Verkeersveiligheid blijft absolute prioriteit in beleidsbrief Mobiliteit van Ben Weyts

Nieuws - 14/11/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts heeft zijn ‘Beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken 2018-2019’ voorgesteld in het Vlaams Parlement. Daaruit blijkt alvast dat verkeersveiligheid ook tijdens het laatste jaar van de bestuursperiode een absolute prioriteit blijft. De minister introduceert enkele nieuwigheden om het aantal verkeersdoden verder te doen dalen, maar wil vooral ook verder inzetten op de maatregelen die de voorbije 4 jaar met succes zijn ingevoerd. Denk aan de hervormde rijopleiding, de uitbreiding van het aantal trajectcontroles, en infrastructuuraanpassingen.
Rijopleiding
De voorbije jaren werden tal van aanpassingen doorgevoerd aan de rijopleiding, vooral met de bedoeling om jonge bestuurder meer kennis en ervaring te laten opdoen. Deze groep blijft immers oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken. Het rijexamen voor categorie B werd op 1 juni 2017 een pak strenger (overtredingen van derde en vierde graad en overtredingen m.b.t. de maximumsnelheid wegen zwaarder door bij het theoretisch examen en tijdens het praktijkexamen worden meer vaardigheden getest). Op 1 oktober 2017 werd fase 2 van de hervorming ingezet met de uitbreiding van de oefenperiode van 3 naar 9 maanden en het verplichte vormingsmoment voor begeleiders.

Op 1 juli 2018 volgde dan fase 3 met de invoering van het verplichte terugkommoment. De komende maanden zal de aandacht dan ook uitgaan naar verdere uitvoering en opvolging van de hervorming. Er zal een toezichthouder en handhavingsinstantie worden aangesteld én een informatiesysteem worden ingezet voor de opvolging van het terugkommoment.

In het verlengde van de hervormde rijopleiding werd gestart met het hertekenen van de rijschoolwereld, met als kernpunten:
- naar één statuut voor rijschool en zelfstandige rijinstructeurs;
- betere instroom van goed opgeleide rijinstructeurs;
- betere aanpak van fraude;
- modernisering van de regelgeving.
Vakbekwaamheid bus- en vrachtwagenchauffeurs
De werkgroep die zich buigt over de verbetering van de nascholing vakbekwaamheid, zet zijn werkzaamheden verder. Er wordt gesleuteld aan de minimumeisen voor modules, de voorwaarden voor lesvoertuigen en de procedures voor inspectie. Extra aandacht gaat naar verbeteringen m.b.t. de dode hoek.
Trajectcontroles
Het aantal trajectcontroles werd de voorbije jaren sterk uitgebreid. Waar vroeger slechts 5 installaties operationeel waren op de gewestwegen is er ondertussen trajectcontrole op 54 tracés. Bedoeling is om tegen het einde van de legislatuur nog eens 66 extra tracés operationeel te krijgen.

Daarnaast wordt, samen met het federaal niveau, verdergewerkt aan de installatie van ANPR-systemen op de autosnelwegen en dit zowel voor trajectcontrole als voor criminaliteitsbestrijding. In een eerste fase gaat het over een 40-tal locaties.

De bestaande snelheids- en roodlichtcamera’s worden gedigitaliseerd. ANPR en de functionaliteit trajectcontrole krijgen daarbij een prominente rol. Snelheidscamera’s met natte film worden vervangen door trajectcontrole. Tegelijk wordt ingezet op het maximaal operationeel houden van bestaande flitspalen. In 2019 wordt ook voorzien in de aankoop van meerdere mobiele trajectcontroles.

Minister Weyts herinnert in dit kader ook aan de harmonisatie van de snelheidsregimes buiten de bebouwde kom die enkele jaren werd doorgetrokken (sinds 2017 is 70 km/u de norm buiten de bebouwde kom, 90 km/u de uitzondering) en de aanpassing van de snelheidsbeperkingen in het Wegverkeersreglement.
Leesbaarheid van de weg
Er wordt gewerkt aan maatregelen om de leesbaarheid van de weg te verbeteren, met een bundeling van de infrastructurele mogelijkheden op vlak van weg en omgeving (bv. wegbeeld, -omgeving en functie beter op elkaar afstemmen). Daarnaast zijn aanpassingen van de huidige plaatsingsvoorwaarden op komst om meer aandacht te schenken aan de logica en duidelijkheid van de bebording en de herinneringen in (snelheids)zones.
Verkeerslichten
De uitvoering van het Vlaams Actieplan voor veiligere verkeerslichten wordt verdergezet. Met extra aandacht voor het principe van ‘vierkant groen’ (regeling waarbij de kwetsbare weggebruiker in één fase conflictvrij groen krijgt).
Veilige wegen en kruispunten
De dynamische lijst van gevaarlijke kruispunten langs gewestwegen wordt verder gescreend op zoek naar quick wins. Parallel wordt gewerkt aan langetermijnoplossingen.

Specifiek voor schoolomgevingen voorziet minister Weyts vanaf 2019 nieuwe subsidies die gemeenten toelaten om de schoolomgeving met kleine, snelle ingrepen veiliger te maken.
Fileproblematiek
Er zijn een 10-tal locaties die zeer dringend een grondige herinrichting vragen om congestieproblemen op te lossen. ‘De nodige studies worden opgestart en de infrastructurele ingrepen worden op het juiste moment opgenomen in het GIP’, aldus Weyts.
Zichtbaarheid
Om fiets- en voetgangersoversteken beter te beveiligen conform de nieuwe richtlijnen maakt minister Weyts volgend jaar 3 miljoen euro vrij. Daarnaast wordt voorzien in extra financiële steun (3 miljoen euro) voor de vernieuwing van fietsgeleidingsmarkeringen.
Veiliger verkeersgedrag
In 2018 werden 4 grote sensibiliseringscampagnes opgezet rond ‘voldoende afstand houden’, ‘overdreven en onaangepaste snelheid’, ‘vermoeidheid’ en ‘afleiding’. Er waren ook specifieke campagnes naar beginnende autobestuurders toe en m.b.t. snelheid en medische rijgeschiktheid van oudere autobestuurders. De campagnes in 2019 zullen zich toespitsen op beloftes en persoonlijke betrokkenheid.

Verder wordt ingezet op de optimalisering van het bestaande educatieve aanbod (o.a. de verkeersweken in het onderwijs, het digitale leerplatform rijbewijs op school, enz.).
Negen strategische doelstellingen
Naast verkeersveiligheid schuift minister Weyts in zijn beleidsbrief nog 8 andere strategische doelstellingen naar voor die in 2019 extra aandacht zullen krijgen:
- tijds- en kostenefficiënte verplaatsingen (met focus op fietsveiligheid en investeringen in fietsinfrastructuur);
- betrouwbare netwerken (betrouwbare reistijden, kwaliteitsvolle en veilige verplaatsingen. Denk onder meer aan investeringen in nieuwe bussen en trams en de overstap van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid);
- een leefbaarder, gezonder en groener Vlaanderen (klimaatbeleidsplan, slim waterbeheer, innovaties in energie, vergroenen van de voertuigen van De Lijn);
- de band tussen mobiliteit en economie (investeringen in het mobiliteitssysteem, ondersteuning Vlaamse knooppunten);
- Mobiliteitsplan Vlaanderen (toekomstvisie tot 2050);
- het internationale beleid (actieve rol in Europese en internationale fora en bilaterale contacten met buurlanden);
- optimalisering van het overheidsapparaat;
- vernieuwingen in de regelgeving n.a.v. de Zesde Staatshervorming.

Bron: Beleidsbrief, Mobiliteit en Openbare Werken, 2018-2019, Vl. Parl. 2018, nr. 1730.