Gebruik van aërodynamische voertuigen stimuleren
Aërodynamische vrachtwagens en bussen duiken steeds vaker in ons straatbeeld op. Gestroomlijnde vormen zorgen immers voor een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. Het is ook veiliger omdat de dode hoeken kunnen worden verkleind en materialen kunnen worden ingebouwd die bij een ongeval energie absorberen.
Europa heeft in 2015 een aantal maatregelen genomen om het gebruik van aërodynamica verder aan te moedigen. Zo werd onder meer de maximaal toegelaten afmeting en maximaal toegelaten massa van voertuigen verruimd. Europa wil met richtlijn 2015/719 ook het vrachtvervoer per containers van 45 voet vereenvoudigen. Door onder meer zwaardere voertuigen toe te laten, zoals motorvoertuigen met twee assen met opleggers met drie assen die containers of wissellaadbakken met een lengte van ten hoogste 45 voet vervoeren met een totaal toegestaan gewicht van ten hoogste 42 ton. De bepalingen zijn op 26 mei 2015, maar de lidstaten kregen tot 7 mei 2017 de tijd om de bepalingen van Richtlijn 2015/719 te implementeren.
Sinds de inwerkingtreding mogen de lidstaten geen voertuigen meer weigeren op hun grondgebied wanneer ze voldoen aan de minimumvereisten met betrekking tot afmeting en massa die in de richtlijn zijn opgenomen. Let wel, de lidstaten zijn vrij om strenger op te treden.
De omzetting is voor België een werk van lange adem: heel wat items vormen immers een gedeelde bevoegdheid tussen het federaal niveau en de deelstaten. De voorbije maanden zijn al heel wat stukken en brokken in onze regelgeving opgenomen. En vandaag zorgt Vlaanderen voor de nodige wijzigingen van
artikel 32bis van het KB Technisch Reglement auto’s. Zij het alleen wat betreft zijn gewestelijke bevoegdheid m.b.t. maximaal toegelaten massa, massa’s over de assen en afmetingen van de lading.
Klassen
Conform artikel 32bis van het KB Technisch Reglement auto’s zijn voertuigen onderverdeeld in 3 klassen, waarbij
• | Klasse I: de voertuigen betreft die bestemd zijn voor het vervoer van personen; |
• | Klasse II: de voertuigen of combinaties van voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen met een maximale toegelaten massa van maximum 44 ton; en |
• | Klasse III: de afzonderlijke voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen met een maximale massa en/of afmeting die groter is dan deze voorzien voor de afzonderlijke voertuigen OF de combinaties van voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen met een maximale massa en/of afmetingen die groter zijn dan deze voorzien in klasse II. |
Alternatieve brandstoffen
Algemeen geldt dat ieder voertuig of combinatie van voertuigen moet voldoen aan de voorschriften die erop van toepassing zijn. Mits een aantal bijzonderheden. Die lijst met ‘speciallekes’ wordt nu verder aangevuld. De mtm van door alternatieve brandstoffen aangedreven motorvoertuigen met 2 assen, m.u.v. autobussen, kan worden verhoogt met het extra gewicht dat vereist is voor de alternatieve brandstoftechnologie, met een maximum van 1.000 kg. Hetzelfde gewicht geldt voor motorvoertuigen en gelede autobussen met 3 assen. Het bijkomende gewicht dat voor door alternatieve brandstoffen aangedreven voertuigen nodig is, moet worden bepaald op basis van de documentatie die de fabrikant bij de goedkeuring van het voertuig verstrekt. Het bijkomende gewicht moet ook op de officiële document worden vermeld.
Daarnaast wordt de referentiemassa per wiel aangepast. Voor alle voertuigen, ongeacht de klasse, wordt de massa per wiel beperkt door de capaciteit van de banden en mag maximaal 6,5 ton bedragen. Tot nog toe was het maximum 5 ton voor de banden waarvan de verhouding tussen de hoogte van de band en de breedte van de band groter dan of gelijk is aan 70% en 6,5 ton voor banden waarvan de verhouding tussen de hoogte van de band en de breedte van de band kleiner is dan 70%.
Klasse I
De maximale toegelaten massa bedraagt voor
• | enkelvoudige voertuigen met 2 assen: 19.500 kg; |
• | enkelvoudige voertuigen met 3 assen: 26.000 kg; en |
• | gelede voertuigen met 3 assen (vroeger ‘gelede voertuigen met vouwbalg’): 28.000 kg. |
De massa is met andere woorden niet gewijzigd, alleen de omschrijving van de derde categorie is veranderd.
Klasse II
De maximale toegelaten massa bedraagt voor
• | motorvoertuigen met 2 assen: 19.000 kg; |
• | motorvoertuigen met 3 assen: 26.000 kg; |
• | motorvoertuigen met 4 of meer (vroeger was 4 het maximum): 32.000 kg. |
Volgende mtm’s zijn van toepassing op gelede voertuigen, die bestaan uit
• | een trekkend voertuig met 2 assen en een oplegger met 1 as: 29.000 kg; |
• | een trekkend voertuig met 2 assen en een oplegger met 2 assen: 39.000 kg; |
• | een trekkend voertuig met 2 assen en een oplegger met 3 assen en met - | mechanische ophanging: 43.000 kg; | - | pneumatische ophanging: 44.000 kg; |
|
• | een trekkend voertuig met 2 assen en een oplegger met 3 assen die bij intermodale vervoersverrichtingen één of meer containers of wisselbakken vervoert, met een totale lengte van ten hoogste 45 voet en met - | mechanische ophanging: 43.000 kg; | - | pneumatische ophanging: 44.000 kg; |
|
• | een trekkend voertuig met 3 assen en een oplegger met 2 assen: 44.000 kg; |
• | een trekkend voertuig met 3 assen en een oplegger met 3 assen: 44.000 kg; |
• | een trekkend voertuig met 3 assen en een oplegger met 2 of 3 assen die bij intermodale vervoersverrichtingen één of meer containers of wissellaadbaken vervoert, met een totale lengte van ten hoogste 45 voet. |
Voor samengestelde voertuigen geldt het volgende:
• | een motorvoertuig met 2 assen en een aanhangwagen met 1 enkele as: 29.000 kg; |
• | een motorvoertuig met 2 assen en een aanhangwagen met tandem of tridem: 36.000 kg (vroeger 35.000 kg); |
• | een motorvoertuig met 2 assen en een aanhangwagen met 2 assen: 39.000 kg; |
• | een motorvoertuig met 2 assen en een aanhangwagen met tridem: 40.000 kg (nieuw); |
• | een motorvoertuig met 2 assen en een aanhangwagen met 3 assen: 44.000 kg; |
• | een motorvoertuig met 3 assen en een aanhangwagen met 1 as: 36.000 kg; |
• | een motorvoertuig met 3 assen en een aanhangwagen met tandem of tridem met - | mechanische ophanging: 42.000 kg; | - | met pneumatische ophanging: 44.000 kg; |
|
• | een motorvoertuig met 3 assen en een aanhangwagen met 2 assen: 44.000 kg; |
• | een motorvoertuig met 3 assen en een aanhangwagen met 3 assen: 44.000 kg. |
Extra informatie: Richtlijn (EU) 2015/719 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van de Raad houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten, Pb.L 6 mei 2015, afl. L115/1.