Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Uitvoeringsbesluit geeft meer details over Brusselse lage-emissiezone

Nieuws - 13/02/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Sinds 1 januari 2018 is er in het Brussels gewest een lage-emissiezone (LEZ) van kracht. Dit betekent dat de meest vervuilende dieselwagens (euronorm 0 en 1) het hoofdstedelijk gewest niet meer in mogen. Heel wat items van de LEZ-kaderordonnantie moesten echter nog worden uitgewerkt in een uitvoeringsbesluit. Dat is ruim een maand later, op 2 februari 2018, in het Staatsblad verschenen. We overlopen kort de krachtlijnen van het LEZ-uitvoeringsbesluit.
Het concretiseert onder meer:
de toegang tot de LEZ;
het gebruik van de LEZ-dagpas;
de verplichte registratie voor voertuigen met buitenlandse nummerplaat bij Brussel Fiscaliteit;
de bestraffing;
Al zijn de bepalingen niet meer helemaal nieuw. De inhoud ervan is al langer gekend. Er is ook al geruime tijd meer info beschikbaar op de Brusselse ‘LEZ-website’.
Toegang LEZ Brussel
De LEZ-reglementering is van toepassing op personenwagens (M1), bestelwagens ≤ 3,5ton (N1), bussen en autocars. En dat ongeacht of ze in België of in het buitenland zijn ingeschreven. De bepalingen gelden dus niet voor vrachtwagens (categorie N2 en N3) en motorfietsen (categorie L).
Zijn toegelaten tot de LEZ:
vanaf 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018
-
diesels die minstens voldoen aan euronorm II of 2;
-
voertuigen met een benzine- of aardgasmotor;
vanaf 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019;
-
diesels die minstens voldoen aan euronorm III of 3;
-
voertuigen met een benzine- of aardgasmotor die minstens voldoen aan euronorm II of 2;
vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021;
-
diesels die minstens voldoend aan euronorm IV of 4;
-
voertuigen met een benzine- of aardgasmotor die minstens voldoen aan euronorm II of 2;
vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024;
-
diesels die minstens voldoen aan euronorm V of 5, 5a of 5b;
-
voertuigen met een benzine- of aardgasmotor die minstens voldoen aan euronorm II of 2;
vanaf 1 januari 2025
-
diesels die minstens voldoen aan euronorm VI of 6;
-
voertuigen met een benzine- of aardgasmotor die minstens voldoen aan euronorm III of 3.
Uitzonderingen
De LEZ-regels gelden niet voor:
elektrische voertuigen en voertuigen die werken op waterstof;
kampeerwagens;
prioritaire voertuigen;
legervoertuigen;
voertuigen aangepast voor het vervoer van personen met een handicap waarvoor goedkeuring werd gegeven en waarvan de nummerplaathouder (of de persoon die op dat adres gedomicilieerd is) houder is van een gehandicaptenkaart;
voertuigen uitgerust met een rolstoellift en niet behoren tot de categorie hiervoor;
bepaalde oldtimers;
voertuigen die in noodsituaties of bij reddingswerken worden gebruikt op verzoek van de brandweer, de politie, het leger, de civiele bescherming of de wegenautoriteiten;
voertuigen uitgerust voor het onderhoud en controle van infrastructuur en installaties van algemeen nut;
voertuigen aangepast voor markten, beurzen, optochten en ambulante handel.
Let op, voor de meeste van deze voertuigen is een voorafgaand toelatingsakkoord nodig van Brussel Fiscaliteit.
LEZ-dagpas
Wie over een voertuig beschikt dat het gewest eigenlijk niet meer binnen mag, krijgt de mogelijkheid om een LEZ-dagpas aan te kopen waarmee men uitzonderlijk 1 dag toegang krijgt tot de LEZ. Let op: de LEZ-dagpas mag maximaal 8 keer per kalenderjaar aangekocht en gebruikt worden door de betrokken nummerplaat. Kostprijs: 35 euro per dag.
Meer details volgen later in een ministerieel besluit. Aankopen kan op dit moment dus nog niet.
Registratie bij Brussel Fiscaliteit
Voertuigen met buitenlandse nummerplaat moeten geregistreerd worden bij Brussel Fiscaliteit, behalve voor voertuigen die zijn ingeschreven in landen waarmee een internationaal akkoord is afgesloten op basis waarvan alle nodige gegevens kunnen worden gecontroleerd.
Die registratie gebeurt op basis van het inschrijvingsbewijs, het Europese gelijkvormigheidsattest, of een ander document dat informatie bevat om de juistheid van de betrokken gegevens te controleren. Registraties moeten vooraf worden aangevraagd via een online formulier. Alleen bij technische problemen is een aanvraag op papier toegelaten. Een registratie geldt 3 jaar, voor zover nummerplaat niet wijzigt.
De betrokken personeelsleden van Brussel Fiscaliteit krijgen trouwens een specifieke legitimatiekaart.
Boete
Overtreders riskeren een administratieve geldboete van 350 euro. Het is de persoon die op het ogenblik van de feiten het voertuig bestuurde, die dat bedrag moet ophoesten. Er wordt vermoed – tot bewijs van het tegendeel – dat dit de persoon is op wiens naam het voertuig ingeschreven of geregistreerd is bij de DIV of de buitenlandse tegenhanger. Let op, er kan pas 3 maanden na een eerdere boete een nieuwe boete worden opgelegd. Overtreders riskeren dus maximaal 4 boetes op een jaar.
Momenteel zitten we in een overgangsperiode. Tot 1 oktober 2018 worden geen boetes uitgeschreven.
Ook in 2019 en 2020 zal een overgangsperiode gelden voor voertuigen die vanaf dan de LEZ niet meer in mogen. Al zal die iets korter zijn: er is telkens een periode van 3 maanden vastgelegd.
Voor de jaren nadien is geen overgangsperiode meer van toepassing.
Controle
Het was al duidelijk dat de voertuigen die het gewest binnenrijden worden gecontroleerd via de ANPR-camera’s. Op het terrein worden zowel de Brusselse controleambtenaren als de federale en lokale politie ingeschakeld.
Om voertuigen, bestuurders en eigenaars te identificeren, wordt gebruik gemaakt van de gegevens in
het repertorium van de voertuigen (en de buitenlandse tegenhangers);
het Rijksregister;
de Kruispuntbank van Ondernemingen;
de gegevens die voortvloeien uit registratie bij Fiscaliteit Brussel;
de gegevens die voortvloeien uit het gebruik van de ANPR-camera’s of andere controletechnieken;
de gegevens die voortvloeien uit de aanvragen van een dagpas.
Op basis van deze gegevens wordt nagegaan of een voertuig toegang heeft tot de LEZ. Maar de info wordt ook gebruikt in het kader van de invordering van boetes.
Om verzoeken tot afwijking te beoordelen, te motiveren en te controleren wordt dan weer de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid bekeken en de gegevens afkomstig uit de afwijkingsaanvragen.
In werking: 2 februari 2018 (de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad)

Bron:  Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018 betreffende het instellen van een lage-emissiezone, BS 2 februari 2018.

Extra informatie: Ordonnantie van 7 december 2017 tot wijziging van de ordonnantie van 2 mei 2013 houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing, BS 14 december 2017. (LEZ-kaderordonnantie)